Mikael Gustafsson

Bra för Knivsta med mycket vänster i EU

Mikael Gustafsson

Den 17 maj kommer EU parlamentarikern och Vänsterpartisten Mikael Gustafsson till Knivsta. Förutom att delta i en EU-debatt 13.30 – 15.00 kommer han att besöka Vänsterpartiets tält på marknaden.

I dagens Europa drabbas miljoner människor av arbetslöshet och fattigdom. EU:s egen politik är en viktig orsak till den djupa ekonomiska krisen, som påverkar även Knivstas möjligheter att ge våra barn och ungdomar en bra uppväxt. EU vill rädda bankerna medan Vänsterpartiet vill rädda välfärden och förbättra villkoren för de som jobbar i denna välfärd. Därför är Vänsterpartister viktiga i EU – parlamentet.

Lösningen på krisen är inte att ge EU mer makt. Vänsterpartiet är mot privata vinster i välfärden i Sverige såväl som i EU. Vi är för klimatinvesteringar för nya jobb och kvinnors ekonomiska oberoende samt rätten till sin egen kropp. För jämlikhet och jämställdhet.

EU tvingar krisländerna att skära ner i välfärden och försämra arbetsrätten. Denna politik har gjort krisen djupare. I krisens spår växer högerextrema krafter som hetsar mot invandrare och hbtq-personer. Kvinnors rättigheter försämras och årtionden av kamp för jämställdhet i Europa håller på att raseras. Vänsterpartiet har tagit på sig uppgiften att bekämpa dessa mörkerkrafter.

– Det är nu tid att satsa. På de unga, på klimatet, på de samhällsbärande sektorerna, vården skolan och omsorgen. Det är en politik som Vänsterpartiet driver. Vi är ett parti som inte är till salu. Vi vill ha en politik som sätter människor före pengar och det är en politik för framtiden. Välfärden är inte till salu. Arbetsrätten är inte till salu. Kvinnors rättigheter är inte till salu. Och ni kan lita på att Vänsterpartiets förstanamn Malin Björk inte är till salu!
– Mikael Gustafsson första maj i Norrköping