insändare
Christer Johansson / foto Robert Johansson

Tänk efter före när Nydal byggs

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Debattinlägg i Knivstabygden den 9 april 2014.

Planeringen för Knivstas nästa stora utbyggnadsområde pågår och dialoger ska genomföras. Vänsterpartiet vill se att Nydal blir en modern, hållbart planerad stadsdel med attraktiva boendemiljöer.

Knivsta Vision 2025 sägs vara unik i landet. Kommunen har som mål att växa till 20 – 25 000 invånare på dryga tio år och det ställer stora krav på en genomtänkt planering. Nydal är det område som nu står på tur för utveckling. Vänsterpartiet vill se en mångfald av boendeformer, och menar att åtminstone något kvarter kunde uppföras och förvaltas i form av byggemenskaper.

För att de invånare som i framtiden kommer att bo i Nydal ska trivas förväntar sig Vänsterpartiet att det kommer att finnas en variation av offentliga arenor. Det behövs både lekplatser för de små barnen och grillplatser för familjer. Det behövs lugna, gröna platser för ro och vila och plats för motion i olika former. För att skapa det goda stadslivet behöver kreativa stråk kopplas både till naturen och till service i form av butiker, kaféer och restauranger.

På andra sidan järnvägen, från Nydal, har äntligen beslutats om start av Knivsta Arena. Detta trots att några partier fortfarande är mot att det skapas en mångsidig mötesplats för alla oss som bor i kommunen och för de tusentals nya invånare som snart flyttar in, på först Sågentomten och så småningom i Nydal. Det kommer då också att behövas en bro över järnvägen för att säkerställa en trygg förbindelse mellan bostäder och fritidsanläggning.

I området Nydal finns intressant och värdefull natur-kultur som vi utgår ifrån kommer att tas väl tillvara, som den biologiska och sociokulturella resurs den är. Att spara och utveckla befintliga kvaliteter är viktigt för att en plats ska få en identitet – inte bara bli ett anonymt område bland andra. Om slutsatser och rekommendationer från den utmärkta skriften ”Kulturmiljöer i tätorten” beaktas tror vi att Nydal kommer att bli ett område som är populärt att bosätta sig i för lång tid framöver.

Det är viktigt att hushålla med marken. Nydal ligger centralt i Knivsta och kan inte byggas för glest. Å andra sidan är Knivsta långt ifrån någon stor stad, utan en plats som kan attrahera genom måttlig skala och en miljö som uppfattas som barnvänlig, grön och mänsklig.

Vänsterpartiet vill slutligen att gång- och cykelstråk skapas och bilen får komma i andra hand. Det ska vara lätt att cykla och gå till skolor, fritidsanläggningar och naturligtvis, tåg- och busstationen. Med bra gång och cykelstråk kombinerat med en god kollektivtrafik bidrar vi till ett modernt, hållbart samhälle där generationer kan bo, mötas och trivas.

Christer Johansson (V)
Ulla Berglund (V)