Röd lördag 29 mars med Jaime och Jaya

Röd lördag 29 mars

Röd lördag 29 mars med Jaime och Jaya

Återigen stålade solen över Knivsta när Vänsterpartiet slog upp tältet för ännu ett möte med Knivstaborna.

Mellan intag av kaffe och Jayas goda moccarutor blev det många diskussioner om Knivstas framtid. Inte oväntat var det åter skolans brist på vuxna och stora barngrupper på förskolorna som var de heta frågorna. Behovet av fler hyresrätter och ett större utbud av kultur och fritid i kommunen kom också fram i diskussionerna.Förutsättningarna för kollektivtrafiken och framför allt tågen var ett annat ämne som tydligör den nya politiken där staten lämpar över kostnader för infrastuktur på kommuerna. Trafikverket får inte medel till de behov som finns. Tydliga exempel på det i Knivsta är finansieringen av bro över järnvägen och tågstation i Alsike.

Finansiering och vinstuttag fick vi några frågor om. Vi fick därmed möjlighet att berätta vilka som får skatthöjningar och vilka privata aktörer som kan fortsätta sin verksamhet även i ett land och kommun där Vänsterpartiet är med och styr.

Det känns bra att få bekräftat att de förslag som läggs av Vänsterpartiet i kommun och riksdag stämmer med medborgarnas önskemål. Kanske därför som medlemstillströminingen fortsätter.

Stort tack till alla som bidrog till en trevlig dag på torget. Hoppas vi ses igen den 26 april.