insändare
Ulla Andersson/foto Claudio Bresciani

När girigheten får råda

Ulla Andersson

Välfärdssamhället håller på att bli ett risksamhälle, skriver Ulla Andersson och Christer Johansson på UNT Debatt den 5 mars 2014.

Ett land som byggs med gemensam välfärd och solidaritet är i grunden starkare än ett land där marknadens girighet får råda. Den borgerliga regeringen har brutit ner mycket av det som vi tillsammans byggt upp under decennier. Resultatet är en allt mer otrygg arbetsmarknad med hög arbetslöshet, en ökad bostadsbrist, försämrad välfärd, ökade klassklyftor och ett mindre jämställt samhälle. Vänsterpartiet står för ett alternativ som kan utmana den girighet och den uppgivenhet som präglar stora delar av dagens politik.

Sedan 2006 har regeringen sänkt skatterna 27 gånger mer än vad de satsat på vård, skola och omsorg. Skatter har sänkts med cirka 140 miljarder samtidigt som vård, skola och omsorg fått 4,8 miljarder i statsbidrag.

Vi kan inte längre lita på att den närmaste skolan är lika bra som den lite längre bort, eller att det finns en äldreomsorg som ger alla rätten till en värdig ålderdom. Vi kan inte längre lita på att tågen går i tid eller att det finns en bostad åt alla. Med riskkapitalets bästa för ögonen håller välfärdssamhället på att bli ett risksamhälle.

Vänsterpartiet tror att det går att bryta utvecklingen och lösa vår tids problem, klimatkrisen, ojämlikheten, arbetslösheten och orättvisorna mellan kvinnor och män, om vi beslutar oss för att göra det. Men vi är inte bara ett parti som vill se en bättre värld – vi gör något för att komma dit också.

Vi vet att vänsterpolitik fungerar. Det är ingen tillfällighet att Fagersta, där Vänsterpartiet styr, har Sveriges mest välskötta ekonomi. Samhällsforskningen visar dessutom att jämlika samhällen är mer välmående samhällen, även för de som har jobb och god ekonomi. Nu förbereder vi oss på att genomföra vänsterpolitik i Sveriges riksdag och Knivstas kommunfullmäktige.

Lärarna i Knivsta har fler barn per person än i nästan någon annan kommun i landet dessutom jobbar väldigt många kvinnor i kommunen ofrivillig deltid. Självklart måste arbetsgivare kunna anställa vikarier och tillfällig personal som täcker upp i kortare perioder när den fasta personalen inte räcker till. Men ingen ska behöva jobba år ut och år in på otrygga anställningar.

Sverige står inför ett antal utmaningar som måste lösas på nationell nivå med lagstiftning och satsningar. I ett Sverige där Vänsterpartiet har regeringsmakt förenar vi målet om arbete åt alla och ett ekologiskt hållbart samhälle genom långsiktiga investeringar i energiomställning, nya klimatsmarta bostäder och miljövänliga transporter. I ett Sverige där Vänsterpartiet har regeringsmakt tas konkreta steg för jämställda villkor i arbetslivet och samhället i övrigt. Trygghet och inflytande på jobbet prioriteras framför företagens krav på flexibilitet och ökande vinster. Arbete, rättvisa och demokrati är grunden för ett samhälle där alla har en plats. Ett samhälle att lita på är avgörande för att motverka att rasistiska krafter vinner terräng.

Med Vänsterpartiets budget i riksdagen kommer det att byggas fler hyresrätter som matchar ungas efterfrågan, införas höjt studiebidrag till studenter och verklig valfrihet för äldre. Det finns pengar till 6 000 fler lärare i skolan och till 9 000 fler undersköterskor i äldreomsorgen. Det kommer att bli mindre barngrupper i förskolan och rätt till 30 – timmars förskola per vecka även för barn till arbetslösa och föräldralediga.

Vänsterpartiet Knivsta har visionerna för ett miljövänligt, solidariskt och tryggt Knivsta. Vi har idéerna för ett samhälle där en vinst i välfärden är en vacker park, en cykelled genom ett naturskönt område, en värdig ålderdom, ett rikt fritidsliv eller ett barn som blir sett i skolan.

Ulla Andersson
vice ordförande (V) och ekonomisk politisk talesperson

gruppledare (V) Knivsta