Kaospassagerarna

Fritidsutbud för ett rikare liv.

Fredrik Rosenbecker

Insändare i Knivstabygden den 12 februari 2014.

Barnfattigdomen i Sverige har många ansikten. Rädda Barnen räknar upp några av dem: sämre resultat i skolan, större risk att bli mobbad och sämre möjligheter till en aktiv fritid. Barnen begränsas, berättar man vidare, av kostnaden för bussresan, utrustningen, biobiljetten eller fikat, och hamnar utanför kamratgemenskapen.

Under den aktivitetsfyllda sportlovsveckan blir detta särskilt tydligt för de drabbade, för vad har det barn för valfrihet, som ställs inför ekonomisk knapphet, det barn vars föräldrar lever på otillräckliga socialförsäkringar, eller vars löner hålls nere av låglönekonkurrens och korta anställningar.

Vänsterpartiet Knivsta har tidigare motionerat om en handlingsplan mot barnfattigdom, men fått avslag. Under nästa mandatperiod vill vi ånyo verka för att ge alla barn samma förutsättningar att utvecklas, med några förslag som samtidigt kommer alla kommunens ungdomar tillgodo:

• Inför fri kollektivtrafik inom kommunen för ungdomar.
  • Bygg en fritidsgård i Alsike och Knivsta Arena i centrum.
  • Korta köerna och sänk avgifterna till Kulturskolan.

Med dessa åtgärder blir gemenskapen med vänner, en stimulerande fritid och ett levande kulturliv – samtliga viktiga för den mångsidiga utvecklingen och ett rikt liv – en självklar möjlighet för alla barn. Med solidarisk politik kan alla växa.

Christer Johansson (V)
Fredrik Rosenbecker (V)