Tove på kongress

Hälsning från kongressen

Tove Ericson / foto Christer Johansson

Tove Ericson, som var Knivstas representant på Vänsterpartiets kongress i Stockholm, delar med sig av några saker som debaterades och beslutades. Dessutom valdes Jonas Sjöstedt om till partiets ordförande av en totalt enig kongress.

”Årets kongress hölls i Stockholm. Stämningen var positiv och partiet kändes väl sammanhållet. Många av besluten handlade därför mest om hur intensivt man ville driva olika frågor eftersom partiet redan är överens i sakfrågorna. Detta gällde t ex sex timmars arbetsdag, som partistyrelsen ville ha mer tid att lägga en bättre grund för, men där kongressen beslutade att frågan är så viktig att Vänsterpartiet bör satsa mer offensivt redan nu.

Kongressens uppdrag är också att välja representanter till olika partifunktioner och fastställa listor. Den största diskussionen här handlade om vem som skulle stå som första namn på EU-listan. Till slut föll valet på Malin Björk, och därefter Mikael Gustafsson som andra namn. Många positiva egenskaper framhölls om båda representanterna.

I diskussionerna märktes det tydligt att partiet har en bred och väl underbyggd politik där jämlikhet och lika möjligheter för alla, oavsett kön, klass eller etnicitet, är centralt. Ett stort engagemang finns för feminism, antirasism, kultur och miljöfrågor.”

Tove Ericson
kongressombud