insändare
Jonas Sjöstedt

Så får vi en skola att lita på – Lag mot vinstuttag

Debattinlägg i UNT den 2 december 2013

Jonas Sjöstedt

På senare tid har den svenska skolan gått åt fel håll. Våra barns skolresultat beror allt mer på vilken skola de går i. Skolkonkurserna har plötsligt tvingat elever och föräldrar att ställa sig frågor om skolans ekonomi. Stora resurser som borde ha gått till utbildning går till vinster – eller läggs på marknadsföring. Och vi kunde alla se Uppdrag gransknings avslöjande av hur vinstdrivna skolor sorterar barnen efter lönsamhet. Det blir det som styr istället för rättvisa och viljan till bästa möjliga utbildning för alla.Detta har nu fått även andra partierna att reagera. Som vänsterpartist är jag naturligtvis glad att debatten har svängt. Men det är viktigt att se vad de olika förslag som kommit egentligen innebär.

Jan Björklund och Anders Borg har fört fram krav på långsiktigt ägande, t ex minst tio år. På så sätt tänks riskkapitalbolagen stängas ute. Problemet här är att långsiktigt ägande inte är möjligt att garantera på förhand. Vad händer om en ägare lovar en sak men sedan ångrar sig? Hur ska konkurser förhindras?

Björklund och Borgs förslag riktar sig dessutom inte mot de riskkapitalbolag som finns på skolmarknaden idag, endast mot kommande ägare. Men det största problemet är att det över huvud taget inte gör något åt de ägare som inte är riskkapitalbolag. Det handlar till exempel om Profilskolan AB vars VD kallade elever för ”ruttna äpplen”. Den ägs inte av något riskkapitalbolag, men det drivs för att göra vinst och det är det som avgör.

För att hindra sorteringen har Socialdemokraterna föreslagit ett gemensamt antagningssystem. Det kan nog hjälpa på marginalen, men skolor skulle fortfarande kunna välja elever genom inriktning, marknadsföring och andra signaler. Så länge möjligheten att plocka ut vinst finns kvar kommer skolbolag att mäta elever efter lönsamhet. De kommer alltid att försöka uppfinna nya tekniker för att välja vilka de vill ha. Det är enkel marknadsekonomi.

Miljöpartiets huvudförslag är ett krav på vad som får stå i bolagsordningen för de aktiebolag som driver skolor. Där ska skrivas in att syftet är utbildning. Om det skulle leda till att det verkliga syftet då också blev utbildning vore det ett utmärkt förslag. Men vad som står på pappret är inte samma sak som vilka drivkrafterna är i verkligheten. Ett syfte som anges i bolagsordningen ger ägarna vissa rättigheter gentemot bolaget. Men när ett bolag prioriterar aktieutdelning på bekostnad av utbildning, är det inte särskilt sannolikt att ägarna skulle protestera. Det är ju de som får utdelningen. Eleverna, föräldrarna och samhället får inga rättigheter av ett sådant syfte i bolagsordningen.

Så länge skolbolag har möjlighet att plocka ut vinst kommer det att påverka verksamheten. Därför föreslår Vänsterpartiet en lag mot att ta ut vinst från skolbolag. Skolbolag som på riktigt är intresserade av utbildning istället för vinst får då möjlighet att omvandla sig till aktiebolag utan vinstintresse. Vi vill satsa på 10 000 fler lärare och förskollärare och vi vill att kommunen får rätt att besluta var nya skolor ska öppnas. Vårt mål är att vara med i regering efter valet, men vi sätter oss inte i en regering som fortsätter dagens privatiseringspolitik.

När andra partier ber om ursäkt och ångrar sin tidigare skolpolitik så förplikigtar det. Sådana erkännanden är bra, men det avgörande är vad som händer sen. Den som på riktigt vill få bort vinstjakten kan inte hålla fast vid överenskommelsen i friskolekommittén. Där ingår nämligen att vinsterna inte ska begränsas. Partier som menar allvar med sin kritik är också välkomna att ansluta sig till Vänsterpartiets konkreta lagförslag. Förslagen kommer snart att behandlas av riksdagen och det blir då upp till bevis.

Idag besöker jag Knivsta, Alsike och Tierp, bland annat för att träffa föräldrar, lärare och elever och prata om skolan. Jag möter alltid en del oro för framtiden när jag är på sådana besök, men det finns också väldigt mycket hopp. Med rätt förutsättningar kan vi tillsammans skapa en skola man kan lita på.

Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet