distriktet
Tåget anländer till Slottsbacken / foto Nils Granath

Vänsterpartiet störst på 1 maj

Vänsterpartiet hade återigen det största och längsta demonstrationståget på 1 majfirandet i Uppsala.

Förstamajtåg 2013 / foto Nils Granath

I strålande sol och med fantastisk orkester i täten tågade över 900 personer (och fyra hundar) från VaksalaTorg till Slottsbacken. Gatorna kantades dessutom av många åskadare som med glada tillrop gjorde promenaden lätt. Slagord om sex timmars arbetsdag, internationell solidaritet och stoppa borgarna i papperskorgarna varvades med sånger under färden mot mötesplatsen.

Väl framme fick vi höra inspirerande tal av VSF:s Rickard Engblom som bland annat sågade regeringens beslut att hindra utomeuropeiska studenter att studera på svenska universitet och ville se en studielön för studenter. Berit Bengtsson, distriktets fackligpolitiska talesperson, fortsatte med att konstatera att den moderata ”arbetslinjen” lett till den största massarbetslösheten på 2000-talet. Hon efterlyste ett mänskligare arbetsliv där arbetare behandlas som människor och inte som utbytbara maskiner. Stefan Lindborg, Ung Vänsters ordförande och Ilona Szatmari-Waldau hade båda valt att citera Jenny Wrangborgs dikt ”En arbetares liv är billigt”. Där skriver Jenny bland annat:

Jag är tjugofem år,
vissa nätter vaknar jag av värken i vänster axel
livrädd att jag redan gått sönder
medveten om att det inte finns några reservdelar.

Stefan fortsatte med

”Arbetslivet märker oss som brännmärken på huden. Det syns i kroknande ryggar och i sänkta blickar. I slitna händer och i axlar som värker. Det känns i magen, när man inte vet om arbetstimmarna räcker till hyran. Pressen av att inte få jobba tillräckligt, stressen av att arbeta för mycket och för hårt. Slit och släng-arbetsmarknaden sliter ut såväl våra kroppar som våra själar.

Men vi är människor och inte maskiner. Därför kräver Ung Vänster trygghet på jobbet. Vi vill avskaffa allmän visstid, lagstifta om rätten till heltid och ersätta massarbetslösheten med en ekonomisk politik som garanterar rätten till arbete. Vi är människor och inte maskiner, därför ska vi också behandlas därefter.

Otryggheten unga möter är inte skriven i sten. Vår rätt till trygga livsvillkor har satts på undantag till förmån för skattesänkningar och direktörsbonusar. Det är nog med det nu. Vi ska ha en skola utan privata vinster, rätten till en meningsfull fritid och kunna få en egen lägenhet när vi flyttar hemifrån. Vi skickar notan till Danderyd, till Saltsjöbaden och till Östermalm, för vi förtjänar bättre än att vara generation otrygg.”

Mötet avslutades med EU-parlamentarikern Mikael Gustavsson.

Fritt ur minnet av Christer Johansson.