kommungruppen

Sammanfattning av Knivsta kommunfullmäktigemöte 21/3 2013

Det senaste kommunfullmäktigemötet kännetecknades av en hel del mer eller mindre motiverade påhopp från olika håll. Insinuationer om marxistiska influenser skickades mot såväl majoriteten som Socialdemokraterna och då känns det skönt som Vänsterpartist att stå helt utanför de anklagelserna.

Malin Tollbom
Malin Tollbom/foto Jeanette Escanilla

Inglasade balkonger och näringslivsklimat
Vid frågan om att tillåta inglasade balkonger på sågenområdet visade det sig att Boo Östberg (C) hänvisat till fel paragraf i PBL. Dessutom diskuterades bygghöjden på husen och frågan var om inte sexvåningshus frångår den antagna detaljplanen. Göran Nilsson kritiserar Socialdemokraterna för att ”slå i gamla protokoll” när majoritetens nya förslag inte följer tidigare fattade beslut. Senare fortsätter Göran Nilsson att hoppa på S och skriver i sitt svar till Anders Grönvall att hans påpekande i en interpellation om näringslivet i Knivsta: ”att Knivstas största företag lämnat kommunen” och ”att byråkratiskt krångel blockerar utbyggnaden i AR” är rent nonsens. ”En bedrövlig interpellation” säger Göran Nilsson. Det visar sig att företaget faktiskt lämnat kommunen, däremot råder det delade meningar om det är byråkratiskt krångel som blockerat utbyggnaden i AR.

Flyktingmottagande
Vad gäller frågan om flyktingmottagande 2014 säger Rolf Samuelsson (MP) att ”Vi är på god väg att leva upp till ingångna avtal” i sitt svar på en interpellation. Detta är något som borde skett för flera år sedan, ett åtagande är ett åtagande. Diskussionen om flyktingmottagandet har i huvudsak förts i socialnämnden och såväl Rolf som Alf Ahlstedt påpekar att Socialdemokraterna hade kunnat lyfta frågan i detta forum. Den chansen har däremot inte vi i vänsterpartiet haft. Men vi från Vänsterpartiet tackade Claes Litsner (S) att vi fick tillfälle att göra det nu. Vi framförde önskemål på bättre handläggning och ett långsiktigt avtal. Intressant att notera är att Sverigedemokraterna inte verkade ha något att säga i frågan – vilket de i och för sig inte haft i någon betydelsefull fråga överhuvudtaget – någon gång.

Hyresrätter
Efter ett påstående från Göran Nilsson (M) om att det viktigaste för majoriteten var att se till att det byggs lägenheter – inte upprätta planer för bostadsförsörjningen – kommenterar Christer Johansson (V) att det egna kommunala bostadsbolaget Knivstahem inte har tillåtits bygga nya lägenheter, i löfte om att inte säljas till någon privat aktör.

Villkor för barn och unga
Återigen får vi veta att Knivsta är en kommun som inte satsar på barn och ungdom. I KFUM:s senaste ranking kom Knivsta på 275:e plats bland Sveriges 290 kommuner. Visserligen kan vissa rankingområden i undersökningen kritiseras, men det är inte den första undersökningen som ger Knivsta kommun låga betyg vad gäller barn och ungdomsfrågor. Vänsterpartiet har många gånger lyft viktiga frågor som rör barn och ungdomar som vettigt fritidsutbud, barngruppernas storlekar, barnfattigdom och vår senaste motion om krav på  barnkonsekvensanalys på alla fattade beslut.

Längre tid på förskolan för 15 timmarsbarn
Vänsterpartiets interpellation om möjlighet till fler timmar än 15 på förskolan för Knivstas barn till arbetslösa och föräldralediga, ställdes som väntat mot de alltför stora barngrupperna. Vänsterpartiet vill givetvis såväl minska grupperna som ge en ökad möjlighet för alla barn att ta del av den pedagogiska verksamheten som pågår på Knivstas förskolor, för de som önskar detta. Vi tror att ett samhälle som satsar på barnen i tidig ålder kommer att tjäna på detta i längden.

Vision 2025
Vision 2025 togs enhälligt av kommunfullmäktige. Då den kan tolkas på olika sätt återstår att se om denna vision kommer att leda till att samtliga partier kommer att sträva åt samma håll.

V motion om tryggare anställningar
Vänstern lyfte frågan om osäkra anställningar såsom visstidsanställningar och timanställningar för kommunens anställda. Majoriteten genom Alf Ahlstedt och Klas Bergström påstår att önskemål om en utökad anställningsgrad inte finns, men hur de nu kan veta detta innan de utlovade enkätundersökningen har genomförts är en gåta. Klas påstår även att visstidsanställningar inte är osäkra anställningar, något som bankhandläggare inte verkar hålla med om då det är svårt att få bostadslån under de premisserna. Positivt är ändå att Vänsterpartiets motion medverkar till att en enkätundersökning kommer att genomföras där man undersöker de anställdas önskemål, om sysselsättningsgrad.

Noterat av Malin Tollbom