insändare

Tufft för unga i Knivsta

Debattinlägg i Knivstabygden den 30 januari 2013

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Knivsta har nu varit egen kommun i tio år och hamnade nyligen på plats 275 i KFUM Sveriges Ungdomskommuns-ranking 2012. Kritiken har varit hård från såväl föräldrar, myndigheter som medarbetare över de stora barngrupperna på förskolorna och fritidshemmen. Knivsta har inte heller lyckats öka lärartätheten i skolorna, utan intar fortsatt bottenplacering bland landets kommuner. Experimenten med våra barn och unga, på Knivstas skolor och förskolor, måste sluta. Vi får bara en chans att ge våra barn en bra start.

Om det är svårt att få det stöd och den hjälp du behöver i din utveckling i skolan är det ändå tuffare på fritiden. Föreningar kan inte ta emot de som vill delta då kommunen saknar infrastruktur för föreningslivet. Det saknas lokaler, scener och planer för att utöva idrott, kultur och andra fritidsverksamheter. I stället för att göra allt för att få till bästa förutsättningarna såväl ekonomiskt som driftsmässigt motabetar C och KD i majoriteten det sedan länge efterlängtade Allaktivitetshuset. Ett idrotts- och kulturcentrum centralt placerat i kommunens största tätort och i nära anslutning till tre skolor.

Just nu gör många sitt bästa för att förneka den barnfattigdom som drabbar mer än 240 000 barn i Sverige. Det är ingen överdriven eller påhittad siffra som nästan görs gällande i debatten. Fattigdom för svenska barn innebär att inte ha råd att följa med på skolutflykten, att inte kunna följa med kompisarna på bio eller vara med i fotbollsklubben. Kort sagt det handlar om att ställas utanför det de flesta ser som självklart. För Vänsterpartiet är det självklart att alla barn har rätt till en trygg och bra uppväxt.

Vänsterpartiet Knivsta har genom åren lagt ett antal förslag för att förbättra för Knivstas barn och unga. Som exempel kan vi nämna fri frukost i grundskolan, obligatorisk simundervisning, sommarjobb till alla sökande elever i åk 9 och 1 på gymnasiet och lägre avgifter på Kulturskolan. De har alla avisats precis som vårt förslag om att: barnens bästa beaktas och redovisas i varje politiskt beslut. Knivstas barn och unga är värda bättre. Det är inte svårt, det handlar bara om att vilja.

Christer Johansson,
Vänsterpartiet Knivsta