Valfrihet viktigare än vem som äger

Replik från Jonatan Spjuth MUF till ”Vi står för riktig valfrihet”

Moderata ungdomsförbundet ifrågasätter Vänsterpartiets kritik mot regeringens ambitioner att införa Lagen om valfrihet i nom äldrevården i alla kommuner.

För Christer Johansson är frågan om ägandet viktigare än kvaliteten. För MUF är det viktigare med en god tillgång och hög kvalitet i verksamheterna. I dag, vid köp, är priset förbestämt och konkurrensen baseras på den som erbjuder bäst kvalitet.

Men vi ser även förbättringspotential. Uppföljningsarbetet måste bli bättre så att säkerheten och kvaliteten kan säkerställas. Insynen i verksamheterna måste också förbättras så att utövarna får lära av varandra. Detta tror vi ska bidra till en bättre vård, även privat.

MUF är nöjd med att vanliga människor får bestämma den tandläkare, vårdcentral, eller skola de själva önskar, privatägd eller ej. För Vänsterpartiet betyder valfrihet att få välja mellan kommun eller landsting. För MUF handlar det om att få välja något som man själv trivs med utifrån sina behov och önskemål, oavsett om valet skulle ha privat eller statlig ägare. I MUF sätter vi människan i centrum.

Jonatan Spjuth
ordförande MUF Knivsta