insändare

Kvalitet är viktigast

Replik från KD i Knivstabygden 17 oktober 2012.

Vänsterpartiet skriver i Knivstabygden att de är mot privata företag i välfärdssektorn. Detta är knappast någon nyhet. I vänsterns värld är det  mesta kommunalt.

Som kristdemokrat förespråkar jag valfrihet och tror att Knivstas invånare i högre grad än politiker bör bestämma vilken förskola, skola elelr vårdcentral man villnyttja. Vi tror att fler aktörer främjar effektivitet och främjar nytänkande. Konkurens mellan privata, kommunala, kooperativa och ideella alternativ utvecklar verksamheten.

Finns det belägg för att kvaliteten generellt sett är sämre hos icke-kommunala aktörer? Nej, Socialstyrelsens granskning av äldreomsorgen visar att allvarliga missförhållanden har rapporterats från både kommunala och privata verksamheter. Upprördheten ska vara lika stor varje gång oavsett utförare.

När vi i Knivsta stärker dagens omsorg och formar morgondagens måste valfrihet och mångfald förenas med tydliga krav på kvalitet, ändamålsenliga uppföljningssystem och en god värdegrund. Detta ska gälla oavsett utförare.

Björn-Ove Björk (KD)
gruppledare