kommungruppen

Kommunfullmäktige 13/9 2012

Malin Tollbom
Malin Tollbom/foto Jeanette Escanilla

Det senaste kommunfullmäktigemötet var det första i Tilassalen och det nya kommunhuset. Innan mötet fick vi i kommunfullmäktige underhållning i form av kulturskolans blåsorkester och opera av Petra Valman. Troligen bidrog det till att kvällen blev både trivsam och underhållande.  Trevligt nog var det dessutom fler åhörare än vanligt under mötet.

Under mötet behandlades bland annat den fördjupade översiktsplan som tar upp hur Knivsta och Alsike ska växa i framtiden. Det är glädjande att det äntligen finns en plan och än mer glädjande att flera tidigare vänsterförslag har bakats in i planen. Ett litet orosmoln finns kvar vad gäller Brunnbyplatån där vi hade hoppats på att den delen av Knivsta skulle vikas för natur, rekreation och idrott.

Centerpartiet lyfte frågan om att vi borde ha en folkomröstning om Knivsta Arena, detta projekt som aldrig verkar bli av och där majoriteten hela tiden lyckas förhala alla framsteg. Eftersom frågan stått i fokus under de två senaste valen, var det bara (KD) och (C) som röstade för förslaget. Det blir alltså ingen folkomröstning. Istället hoppas vi att bygget äntligen tar fart.

Under kvällen antog kommunfullmäktige en ny Strategi för vatten och avlopp. Ett viktigt dokument som bland många bra saker också innehöll ett gammalt vänsterförslag om att starta en egen biogasanläggning i kommunen.

På Apoteksvägen ligger en boulebana, där vägen till banan skulle behöva grusas. De pensionärer som använder banan mest, har haft svårt att nå fram och få svar från rätt instans i kommunen om hur grusningen skulle kunna ske. Christer tog upp frågan och fick svar av Göran Nilsson på hur boulegruppen ska gå vidare.

Vänsterpartiet hade även en fråga om när ett möte med en referensgrupp bestående av föräldrar och lärare i Långhundra skola, samt politiker skulle ske. Vid mötet om Långhundra skola i slutet av augusti framfördes idén om en referensgrupp för att behandla denna viktiga fråga. Klas Bergströms svar vid kommunfullmäktige var kanske inte helt klart, men det verkade i alla fall vara för tidigt (eller för sent?) för en referensgrupp att träffas i dagsläget.

Malin Tollbom