distriktet

Flest 1 majdeltagare i Vänstertåget

Lars Ohly och Christer Johansson 1 maj 2012
Lars Ohly och Christer Johansson

Enligt polisens uppgifter hade Vänsterpartiets 1 majtåg samlat flest deltagare i Uppsala. Hela 845 personer följde förre partiledaren Lars Ohly från Vaksala Torg till Slottsbacken och säkert lika många kantade kortegevägen i det fantastiska vädret. Slagorden skallade om ”välfärd åt alla” ”sex timmars arbetsdag” och stopp på utförsäljningar och avreglering ”det behövs en ny regering”.

I Slottsbacken blev det sång och musik av kören Röda lågan och Nima Chehrazi. Det fikades och applåderades då talarna avlöste varandra med helt andra lösningar på Sveriges och Uppsalas problem än den nu sittande politiska ledningen. Johan Söderqvist, VSF och Miranda Cox, Ung Vänster pratade om vikten av bättre villkor för alla unga inklusive de gäststudenter som regeringen tar betalt av för att studera på våra universitet.

Lars Ohly pratade om välfäden och att vi alla har rätt att färdas väl genom livet utan att behöva oroa oss för om vi skulle drabbas av sjukdom eller arbetslöshet någon gång i framtiden. Då ska det vara naturligt att samhället finns där och att vi tar hand om vararndra utan att behöva en mängd privata försäkringar. En gemensamt finasierad, generell väfärd för alla är förutsättningen för att vi ska färdas väl. Med fler anställda i välfärden minskar vi dessutom den massarbetslöshet som nu råder i stora delar av landet.