Det är dags att lyssna

Insändare i Knivstabygden den 18 januari 2012

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Vi skulle växa upp och allt skulle gå bra” Så börjar poeten och kallskänkan Jenny Wrangborg sin dikt ”Allt skulle gå bra”. Den handlar om att vara ung i dagens Sverige, i dagens Knivsta. Hur villkoren för dagens unga ständigt försämras och den generation unga som nu växer upp är den första som kommer att få det sämre än sina föräldrar.

De som för tio år sedan drev igenom att Knivsta skulle bli en egen kommun hade säkert förhoppningen att deras barn skulle få det bättre om vi fick bestämma själva. Nu har moderaterna haft makten i Knivsta sedan 2003 och så fort någon medborgare föreslår förbättringar för barnen är svaret att du ”får vänta till ekonomin tillåter” Samtidigt som föräldrar ropar om stora barngrupper på förskolor, få lärare i skolan och brist på fritidsaktiviteter får vi veta att Knivsta har en välskött ekonomi och går med plus i bokslutet.

Vad gör då majoriteten med den goda ekonomin? Jo man minskar alla nämnders budgetar med 1,5 %. Hur ska då vallöften om mindre barngrupper och fler lärare kunna uppnås? Det är dags att lyssna på alla bra förslag som kommer från medborgare. Någon vill ha en fritidsgård i Alsike, en annan vill ha körer i kulturskolan medan en tredje vill ha mindre barngrupper i fritidshem och förskolor.

Vänsterpartiet stöder samtliga dessa förslag och driver några till. Som fler sommarjobb till skolungdomarna, is- och sporthall som etapp ett av Knivsta Arena samt fler hyresrätter med
rimliga hyror. Den föreslagna höjningen av hyrorna i Knivstabostäder är ett hån mot alla unga som vill få en första bostad i Knivsta.

Knivstas barn och ungdomar behöver en ny politisk ledning. Vänsterpartiets budget för 2012 innehöll drygt åtta miljoner mer till Knivstas barn och unga, i skolan och på fritiden. Den 25 öring vi ville höja skatten med är lika med två koppar kaffe i månaden för dig med 25 000 i månaden. Vi har inte råd att fortsätta det moderata experimentet med våra barn och unga. Vi får bara en chans att ge våra barn en bra start. I Vänsterpartiets Knivsta finns det plats för barn och ungdomar.

Vi skulle bli mänskor och allt skulle gå bra

Christer Johansson (V)
gruppledare