Vänsterpartiet satsar på Knivstas unga

Insändare i Knivstabygden den 26 oktober 2011.

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Vänsterpartiet arbetar för ett solidariskt, rättvist och jämlikt Knivsta, varje dag och i varje sammanhang. Ett Knivsta där klasskillnader och klyftor mellan människor minskar och där välfärden garanteras och stärks. Allas rätt till välfärd innebär höjd livskvalitet för barn och unga såväl i skola och förskola som på fritiden.

Det är snart dags för ytterligare en budgetdebatt i Knivsta. Den barntätaste och yngsta kommunen i landet som kom till på grund av missnöjet med Uppsalas brist på satsningar på barnen och ungdomarna. Den stora ishockeyföreningen ville ha en ishall och eleverna ville ha fler lärare och mindre klasser. Distriktets näst största ishockeyförening har nu vilat i sju år och den 8 oktober kunde vi läsa i UNT att Knivsta rasar i Lärarförbundets skolranking mest på grund av låg lärartäthet och låga resultat bland niondeklassarna.

Vänsterpartiet vill se en ny politik i Knivsta som ser till barnens och ungdomarnas behov, före skattesänkningar till de rikaste. Vi kan inte acceptera att mer än hälften av flickorna i årskurs nio säger att de känner sig stressade. Mer än var fjärde flicka känner sig nedstämd och har låg framtidstro. Ansvariga nämnder måste ta dessa flickors ohälsa på största allvar och vi i Vänsterpartiet är övertygade om att det behövs en tjejjour i Kommunen.

Knivstas barn och ungdomar är värda en bättre uppväxt, men den politiska viljan saknas hos det största majoritetspartiet. Enligt vår mening saknas det i dag så mycket social infrastruktur i Knivsta att vi behöver höja skatten för att kunna leverera den verksamhet som Knivstas unga invånare är värda. Vi är inte beredda att låta barn och ungdomar betala för de ekonomisk kriser som skapats av vuxna.

Vänsterpartiet i Knivsta vill snarast se en start av Knivsta Arena för idrott och kulturverksamhet. Vi vill dessutom se:

• en plan för fritidsverksamhet inom hela kommunen.
  • sommarjobb till alla elever i åk nio och åk 1 på gymnasiet
  • obligatorisk simundervisning till åk 2, 3 och 5
  • fler vuxna i skolan och
  • mindre barngrupper på förskolorna och i fritidshemmen.

Vi får bara en chans att ge våra barn en bra start.

Christer Johansson (V)
gruppledare