kommungruppen

Värna småföretagen

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Det pratas mycket om entreprenörskap och starta eget, även vid drift av offentligt finansierad verksamhet. Här ska det utmanas, upphandlas och privatiseras för att ge bättre kvalitet till kunderna, som medborgarna förvandlats till i det ”nya” Sverige. Vi i Vänsterpartiet är inte övertygade om att verksamheten blir bättre för att olika multiföretag driver sjukvård och skolor med ekonomisk vinst som viktigaste mål.

Däremot är vi övertygade om att vi behöver förbättra villkoren för småföretagen och har skrivit följande motion tillsammans med socialdemokraterna.

Motion till
Knivsta Kommunfullmäktige

Värna småföretagarna

Knivsta dök 2009 i Svenskt Näringslivs företagarranking men har de senaste åren stabiliserat sig bland de trettio bäst placerade. Kommunen har fått sina högsta poäng för sin närhet till kommunikationer (tåg, motorväg och flyg) och låg arbetslöshet bland kommuninvånarna. Däremot ligger kommunen lågt på ett antal frågor om attityder till företagande. För att vi ska fortsätta att vara en attraktiv företagarkommun krävs nya insatser från den politiska kommunledningen.

Förutom att företagsetableringar innebär bättre underlag för inflyttning och för småföretag som är underleverantörer så ökar också underlaget för allmän service i Knivsta tätort. Många är de Knivstabor som vill se en ny livsmedelsbutik och många av ungdomarna vill kunna fika och shoppa i Knivsta. Det betyder att vi behöver få fler som stannar och jobbar i kommunen.

Därför är det viktigt att arbeta aktivt för att företag ska etablerar sig i kommunen. Men konkurrensen hårdnar för Ar, speciellt sedan Uppsala startat ett nytt industriområde vid den södra infarten. Trots tillgång till bra tomtmark har anströmmningen varit dålig. Vi behöver arbeta mer aktivt med företags etableringar. Skräckexemplet är när Volkswagen i Sverige VAG skickade en förfrågan till kommunen som besvarades med en broschyr om Knivsta. En tid senare kunde vi läsa att företaget beslutat bygga i Rosersberg. Ett mer aktivt försäljningsarbete behövs där företag som visat intresse uppvaktas och får löfte om att träffa ledande politiker.

Vänsterpartiet och Socialdemokraterna tror också att det skulle kunna finnas en marknad för att etablera ett företagshotell där fler småföretagare skulle kunna samsas. Vi tror vidare att kultur och turism är något som kommer att växa och vi behöver stötta entreprenörer inom nämnda områden. Men det viktigaste är att kommunen förbättrar sin attityd i företagarnas ögon.

Med anledning av vad som ovan sagts vill Vänsterpartiet och Socialdemokraterna att kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen…

• att införa kvartalsvisa möten med etablerade och potentiella företagare
  • att utarbeta rutiner för en aktiv och professionell försäljningsstrategi för att fånga upp intresse för företagsetableringar
  • att på kommunkansliet avdela en företagslots som håller löpande kontakt med kommunens företagare