kommungruppen

Kvinnojour till Knivsta

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Motion till Knivsta Kommunfullmäktige i mars 2011.

Varje år avlider i genomsnitt 30 kvinnor i Sverige på grund av våld. Av dessa dödas omkring 18 av en man som kvinnan har eller har haft en nära relation till. Var tjugonde minut misshandlas en kvinna av en närstående man. Det blir ofattbara 52 000 misshandelsfall per år. Mörkertalet är stort.

Kommunerna är enligt lag skyldiga att ge skydd och stöd till våldsutsatta kvinnor. När Vänsterpartiet senast tog upp frågan i KF svarade socialnämndens dåvarande ordförande att det inte var aktuellt med någon Kvinnojour i Knivsta då antalet anmälda fall var få. ”Kvinnojourernas arbete blir allt viktigare. Fler kvinnor vågar anmäla att de utsatts för våld, och därmed kommer det att vara fler kvinnor som behöver skydd och stöd”, sa integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni 2009.

Den 15 mars i år antog EU:s jämställdhetsutskott Eva-Britt Svenssons betänkande om mäns våld mot kvinnor. Regeringen beslutade redan 2009 att höja de årliga bidragen till organisationer som arbetar med att motverka mäns våld mot kvinnor med 10 miljoner kronor. Under samma år, 2009, fick Kvinnojouren i Sigtuna ta mot över 300 samtal. I januari 2011 öppnade en kvinnojour i Östervåla. När får Knivstas kvinnor en egen kvinno- och tjejjour?

Vänsterpartiet i Knivsta jobbar för ett jämlikt och jämställt samhälle. I väntan på att vi får det vill vi se en kvinno- och tjejjour i Knivsta. På vägen mot vårt mål vill vi också se genuspedagoger på förskolorna och skolorna samt att ett pedagogiskt jämställdhetsarbete utvecklas på högstadiet.

Vänsterpartiet i Knivsta föreslår

• att en Kvinno- och tjejjour snarast inrättas i Knivsta
  • att genuspedagogtjänster inrättas inom alla skolor för att medverka vid genomförande av likabehandlingsplanerna.

gruppledare