kommungruppen

Ont om demokrati i Knivsta

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Med de beslut som majoriteten i Knivsta kommunfullmäktige röstat igenom på KF den 18 nov minskar insynen i den politiska verksamheten. Oppositionen ställs bland annat utanför alla presidier utom det i kommunstyrelsen.

När Knivsta blev egen kommun, den 1 jan 2003, var förhoppningen stor på att det lokala engagemanget i samhället och i politiken skulle öka. Det har också under den tid som förflutit funnits en vilja och ambition att alla partier ska kunna bli delaktiga och ha en insyn i det politiska arbetet. Besluten på fullmäktige den 18 nov visar en ny bild av demokratin i Knivsta. Under pågående fullmäktigesammaträde ändras, på moderternas initiativ, antalet ordinarie ledamöter i KS och de fyra nämnderna. Som jag ser det med ett enda syfte, att minska antalet platser till oppositionen. Genom att flytta en ordinarie ledamot till ersättare minskade oppositionens platser med en ordinarie i varje organ. Att majoriteten dessutom tagit alla platser i nämndernas och KF:s presidier försvårar insynen för oppositionen i förberedelser av sammanträdena. Knivsta kommun är unik i kommunsverige med dessa beslut.

Detta nya synsätt dyker upp samtidigt som lokalpartiet Knivsta.Nu för första gången ingår i majoriteten. Ett parti som i alla val propagerat för mer lokal demokrati och hellre ser ”lokala lösningar än politiska låsningar”. Tidigare år var fördelningar av platser och möjligheten till insyn diskuterad och förankrad innan beslut togs. Dessa nya metoder som moderaterna med stöd av Knivsta.nu visar prov på kommer att försvåra rekrytering av fler Knivstabor i det politiska arbetet. Det tycker Vänsterpartiet är en mycket olycklig utveckling.

Gruppledare
Vänsterpartiet Knivsta