insändare

Stor oro i Knivstas skolor och förskolor

Maria Fornemo deltar den 24 aug på Politikerhearing om Knivstas skolor, 19.00 i Kupolen.

Maria Fornemo/foto Robert Johansson

Ny lärare chockerad av resurstilldelningen till skolan, rektor som säger upp sig på grund av orimligt hög arbetsbörda medan fackföreningar och föräldrar bjuder in till ”Politikerhearing”. Det är oroligt i Knivstas skolor och förskolor.

Men moderaterna Nilsson, Bergström och Meland känner sig nöjda med sin skolpolitik. Om vi vore dem skulle vi avhålla oss från skryt. Som styrande i en kommun med landets största barngrupper i förskolan och med en underbemanning som är på väg att knäcka skolpersonalen så finns istället skäl till eftertanke. Lägg därtill skolverkets rapport där man finner att skillnaderna i elevernas avgångsbetyg och deras resultat på nationella proven är ”anmärkningsvärt stora”.

Visst, resultaten i Knivstas skolor har förbättrats en del. Och det är bra att det finns ett fokus på resultat. Men vi i Vänsterpartiet menar att om man vill ha resultat så måste man ge barnen förutsättningar att uppnå dem. Med fler vuxna i skolan, en meningsfull fritid för barnen och ett arbetsklimat där lärare och förskolepersonal ges tid att se barnen tror vi att Knivstas barn och ungdomar kommer att lyckas ännu bättre.

Även vi i Vänsterpartiet välkomnar modern teknologi. Men vi motsätter oss de tvångsförslag som begränsar individens frihet som alliansen lagt fram, t ex förbud mot burka i skolan. Vänsterpartiet vill ha en modern skola där individen kan utvecklas till en harmonisk och självständig individ.

Maria Fornemo (V), ersättare i Utbildnings- och fritidsnämnden
Christer Johansson(V), gruppledare