insändare

Vilka beslut gäller?

Insändare i Knivstabygden den 7 april med tanke på enkätundersökning till kommunens skolbarn om fritidsanläggningar och moderaternas försök till att smita från redan fattade beslut.

Inför valet 2006 svarade moderaten Göran Nilsson att hans mål med kommunen var att hålla nere kommunens kostnader för att kunna sänka skatten. Det är, som vi ser det, anledningen till att Knivsta har den fortsatt lägsta lärartätheten och fortsatt stora barngrupper. Detta trots ständiga löften om förbättringar, inom båda områdena.

När det gäller stöd till kultur och fritid för är det, om möjligt, ännu sämre. Snabba ogenomtänkta beslut, som flytt av fritidsgården tre gånger på fem år och den felbyggda, felplacerade Broplanen är exempel på dyra och dåliga beslut. Det senaste i raden är att strunta i redan fattade beslut i både KF och KS och lägga ansvaret på Knivstas skolungdomar om det ska byggas någon isbana som en start på ett allaktivitetshus. Det är att smita från sitt ansvar.

Göran Nilsson säger sig kunna ompröva beslutet om ungdomarna hellre vill ha en sporthall. Folkpartist följer tyst med trots att de uttryckt något helt annat i Knivstabygden så sent som den 17 mars.

I Knivstabygden vecka 11 säger Nilsson och Bergström att dialogen med väljarna mellan valen ska läggas på de olika partierna. Gäller inte det när det gäller förverkligande av besluten om isbana? Betyder det i så fall att kommunalrådet Nilsson också är

• beredd att ompröva beslutet om höjd färdtjänsttaxa om de färdtjänstberättigade så önskar?
  • beredd att avstå från byggande av kommunhuset om en majoritet av invånarna röstar för ett annat förlag?
  • beredd att låta Kölängen vara ett oexploaterad friluftsområde om friluftsfrämjandets medlemmar säger att de vill ha det så?
  • beredda att inte sälja Knivstabostäder om hyresgästerna inte vill?

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill bygga både en isbana och en sporthall i Knivsta Arena. Vi ser inte fritidssatsningar som dyra experiment utan lönsamma investeringar i våra ungdomars framtid.

Lars Berglöf (S)                                                                                    Christer Johansson (V)
kommunalråd                                                                                       gruppledare