insändare

Tufft att växa upp i moderaternas Knivsta

Insändare i februari 2010.

Det är tufft att vara ung i Knivsta, landets barntätaste kommun. Stora barngrupper på förskolor, landets lägsta lärartäthet och ett fritidsutbud som ligger under snittet i riket. Oroliga elever på kommunens högstadieskolor, som ser det som normalt att ha ångest för att inte klara alla krav. Alkohol- och narkotikamissbruket bland ungdomarna är det högsta i länet.

Den moderatledda kommunledningen skryter över topplaceringar i diverse undersökningar som företagsvänliga lobbyister genomför. Skattebetalarnas förening rekommenderar att kommunen ska minska på sitt kultur- och fritidsutbud för att få högre poäng i nästa ranking. I SCB:s undersökning bland invånarna i Knivsta är det inom kultur och fritid kommunen får lägst poäng.

Vänsterpartiet vill se en ny politik i Knivsta och i Sverige som ser till barnens och ungdomarnas behov, före storföretagens. Just nu kammar fler och fler privata bolag hem stora vinster på att utföra kommunal och annan offentlig verksamhet. Massor av skattepengar går årligen till storföretagens vinster, i diverse skatteparadis, istället för att gå till barn och ungdomar.

Behoven i Knivsta är många men de långsiktiga lösningarna saknas. Redan 2008 fattades beslut om en konstfrusen isbana men inget händer. Friidrott, basket, bowling och skateboard är några exempel på önskemål om fritidsaktiviteter, förutom issporter och sommarjobb, som ungdomar tagit upp på bland annat de ungdomsting som arrangerats. Allt skulle kunna samsas i ett allaktivitetshus vid Hälsohuset men då behövs en politisk ledning som vill förverkliga bygget. Den nuvarande majoriteten har haft snart åtta år på sig.

En god arbetsmiljö för kommunens tjänstemän i ett nytt kommunhus är inget som Vänsterpartiet är motståndare till, men det vore bra om någon kunde tala om vad det kostar och visa på alternativ. Snabba och kortsiktiga beslut visar sig ofta bli både dyra och dåliga. Gör inte om exemplet med Broplanen genom att exploatera Brunnbyplatån eller påbörja utförsäljning av Knivstabostäder. Jag tror inte på att försäljning av hyresrätter ger mer fritidsverksamhet åt Knivstas ungdomar. Inte så länge moderaterna sitter kvar vid makten. Knivsta är en rik kommun och har råd med ett bättre fritidsutbud till Knivstas barn och ungdomar, men den politiska viljan saknas hos nuvarande majoritet.

Vänsterpartiet i Knivsta vill snarast se en start av Knivsta Arena för idrott och kulturverksamhet. Vi vill dessutom se:

• en plan för fritidsverksamhet inom hela kommunen.
  • fler sommarjobb till skolelever
  • fler vuxna i skolan och
  • mindre barngrupper på förskolorna.

Vi får bara en chans att ge våra barn en bra start.

gruppledare
(v) Knivsta