insändare

Knivstabor och Vänsterpartiet vill ha mindre barngrupper

Här finns Vänsterpartiets svar på insändare i Knivstabygden från ett antal föräldrar som oroas över situationen på kommunens förskolor.

Svar till:

Barnen drabbas av för lite personal.

Den 11 november framför ett antal Knivstaföräldrar, i Knivstabygden, sin oro över de stora barngrupper och den låga personaltäthet som finns på Knivstas förskolor. Den moderatledda majoriteten lovar och lovar att förbättringar ska genomföras, men inget händer utan utvecklingen går istället åt andra hållet. Det blir sämre. Nuvarande politiska ledning ger förskollärare svåra förutsättningar att ge våra yngsta medborgare den start i livet som de är värda.

Vänsterpartiet har länge kritiserat denna utveckling och vill ta bort vårdnadsbidraget, stoppa vinstkrävande privata aktörer inom barnomsorgen och höja ersättningen per förskolebarn för att kunna minska barngrupperna. Vår riksdagsbudget skulle ge 21 fler tjänster i Knivsta kommun 2010 och många av dessa skulle hamna i förskoleverksamheten. För barnens, föräldrarnas och personalens skull anser vi från Vänsterpartiet att vi behöver höja skatten. Vi får bara en chans att ge våra barn en bra start, den får inte slarvas bort av fler moderata skattesänkningar.

Den 19 september 2010 är det du som bestämmer hur Knivstas barn ska växa upp.

Christer Johansson (v)
gruppledare