distriktet

Josefin Brink på distriktets höstkonferens

Uppsaladistriktets höstkonferens blev lite av en valupptakt med mindre än ett år kvar valet den 19 sept 2010. Gästtalare var Josefin Brink som berättade om samarbetet med s och mp.

Josefin Brink

Efter en snabb presentation av alla deltagare inledde Josefin Brink med att berätta om vänsterpartiets budgetförslag och om samarbetet med s och mp. Hon inledde med att påppeka att den borgerliga politiken som nu förs får kritik även av borgerliga ekonomer. Skattesänkningar till alla döljer att de rikaste får störst skattesänkningar.

Vänsterpartiets budgetförslag ger en total skattehöjning men med en sänkning till de med de lägsta inkomsterna. Det ger också möjlighet till mer studier och hindrar fler uppsägningar. Josefin pratade vidare om gröna teknikprojekt, infrastrukturprojekt och renovering av miljonprogram och skolor.

Samarbetet med s och mp fortskrider och de olika arbetsgrupperna träffas regelbundet. Inom områden som miljö, utbildning, välfärd, rättsliga frågor, arbetsmarknadspolitik och utrikespolitik diskuteras hur de tre partierna ska kunna enas om en gemensam valplattform. Meningen är inte att bli eniga om allt, men ha en gemensam valplattform. Dessutom kommer varje parti att driva sina frågor som man inte fick med i valplattformen.

Mötet fortsatte med att distriktets ordförande Tove Fraurud la fram styrelsens förslag till hur valarbetet kommer att genomföras. Det gavs tillfälle att diskutera förväntningar från partiföreningarna på distriktsstyrelsen och tvärt om. Många bra idéer kom fram och idéer delades mellan deltagarna.

Avslutningsvis informerades och diskuterades om arbete med listor till kommun, landsting och riksdag. Det pratades regions och landstingsfrågor och genomfördes en värderingsövning innan ordförande Tove tackade för bra diskussioner och avslutade mötet.