Samlad fritidspolitik behövs

Knivsta kommun behöver samla sig kring en långsiktig fritidspolitik. Det skriver gruppledarna Lars Berglöf (S), Christer Johansson (V) och Lennart Lundberg (KN NU).

Var tredje invånare i Knivsta kommun är under 19 år. Medelåldern på 36 år är den lägsta av alla kommuner i Sverige. Det kräver en genomtänkt fritidspolitik.
Nyligen flyttades fritidsgården för tredje gången under några år in i den gamla slöjdsalen i Thunmanskolans mellanstadiebyggnad. Ändå är det ingen permanent lösning. Provisorier kostar pengar.

I mer än 30 år har behovet av en konstfrusen isbana i Knivsta diskuterats. Förra året kom äntligen ett genombrott i den frågan när kommunfullmäktige avsatte åtta miljoner för att bygga en konstfrusen utebana. Tyvärr kom den banan inte till i vintras som utlovat.
Trots att den kommunala ekonomin just nu är vikande, är det viktigt att den satsningen fullföljs till kommande vinter. Driftskostnaden för anläggningen är en mycket liten del av vår kommuns driftsbudget på över 600 miljoner. Isbanan beräknas kosta mellan en och två miljoner per år.

För att få en långsiktigt hållbar lösning behöver vi snarast ta fram en detaljplan som möjliggör att bygga tak över isbanan för att senare bygga ut till en fullskalig Knivsta Arena med sporthall, allhall och ungdomskafé. Kunde lilla Edsbyn bygga en bandyhall borde väl Knivsta med en större befolkning klara en sådan satsning.
Att bygga denna anläggning centralt i närheten av flera skolor är ett självklart val ur klimatsynpunkt.
På litet längre sikt behövs också and­ra fritidssatsningar, som nya fotbollsplaner. Vi är inte övertygade om att en storskalig utbyggnad av ett sportfält är den långsiktigt bästa lösningen för till exempel fotbollen. Bra planer bör finnas på flera ställen runt om i kommunen.

Vi tror iställetatt en uppfräschning av träningsplanerna runt omkring Engvallen och att anlägga en konstgräsplan i anslutning till Knivsta Arena vore bra. En sådan konstgräsplan centralt i Knivsta skulle få en hög nyttjandegrad, inte minst av skolorna i närheten.
Vi är också positiva till att anlägga ett nytt bad i Kölängen. I avvaktan på det, bör Brunnbybadet drivas vidare i kommunal regi.
Tillsammans kan vi skapa en bra kommun att leva i.

Lars Berglöf (S)
Lennart Lundberg (KN NU)