EU för alla – eller bara för män?

Allt fler beslut flyttas från svenska beslutande organ som Knivsta Kommunfullmäktige eller Sveriges riksdag. Med det nya fördraget ”Lissabonfördraget” blir EU än mer toppstyrt. I de få länder som valt att låta sitt folk tycka om fördraget har det röstats ned. Folket i EU vill inte bli styrda av ett antal äldre män.

I Sverige visar sig ointresset för EU i ett mycket lågt valdeltagande, lägst i hela Europa. I det senaste valet 2004 deltog under 38% av svenskarna. Det som började som ett fredsprojekt handlar allt mer om att flytta makt från medlemsländerna till en liten maktelit som väntas styra hela EU. Jordbrukspolitiken, försvarspolitiken och den ekonomiska politiken är några av de viktiga områden där riksdagen borde ha stort inflytande men där i stället EU-parlamentet tar över mer och mer. Officiell EU-statistik visar att de länder som valt att behålla sin valuta klarat sig bäst. Sverige har haft en högre tillväxt, lägre ränta och framförallt en lägre arbetslöshet än euroländerna.

Men nu ökar arbetslöshet för varje dag även i Sverige och debatten går hög över alla varsel inom verkstadsindustrin. Mycket tystare är det på landets ledarsidor om den neddragning av välfärden i kommuner och landsting som pågår parallellt. Det kan väl inte bero på att det senare mest drabbar kvinnor? Kvinnor som varje dag gör stora insatser för barn och gamla och håller välfärden fungerande.

I samband med den nyligen uppmärksammade Internationella kvinnodagen konstateras att det finns mycket kvar att göra i Sverige och EU för att förbättra kvinnors villkor på arbetsmarknaden. Löneskillnaderna mellan män och kvinnor fortsätter att öka och i Knivsta tjänar genomsnittskvinnan drygt 100 000 mindre per år, än genomsnittsmannen. De svensk männen äger 33% mer än kvinnor, endast 40% av männen tar ut föräldraledigt under barnets första år och 40 % av svenska förvärvsarbetande kvinnor arbetar deltid.

I stället för att ge dessa kvinnor anständiga arbetsvillkor och en rättvis lön så vill det moderatstyrda Sverige att det effektiviseras och privatiseras. Fackföreningar och SKL protesterar tillsammans mot lönedumpningar inom EU och minskade stadsbidrag till kommuner och landsting. Det behövs inga vinstkrävande privata aktörer inom den offentliga välfärden. Istället behövs det bättre villkor som heltidstjänster, mer personal och högre löner för de kvinnor som står för grundläggande viktiga välfärdsjobb.

Vänsterpartiet kämpar på alla fronter för en fortsatt välfärd. I EU för fortsatta kollektivavtal, i riksdagen för höjda statsbidrag till kommuner och landsting. Den offentliga välfärden är minst lika viktig som bilindustrin och bankväsendet. I Knivsta har Vänsterpartiet i flera år drivit frågor om tjejers och kvinnors villkor. Vi vill se ett tryggare Knivsta för kvinnor i alla åldrar i hemmen, på arbetsplatserna och i skolan.

Gå och rösta i EU valet den 7 juni – din röst gör skillnad, för kvinnorna.

Maria Fornemo (V)
Siv Ahlström (V)
Lisbeth Davidsen Johansson (V)
Björn Jonasson (V)