Börja bygga fler hyresbostäder och Knivsta Arena.

Knivsta har nu varit egen kommun i snart sex år och är den barn- och ungdomstätaste samt snabbast växande kommunen i landet. Kommunen har alla år legat i botten bland landets kommuner när det gäller lärartäthet och ordentligt under genomsnittet när det gäller möjligheter till fritidsverksamhet för barn och unga.

Detta delvis beroende på brist på lokaler för föreningslivet att bedriva verksamhet i. Trots ett fantastiskt arbete av föreningslivet för att förverkliga ett Allaktivitetshus till alla Knivstabor blir det ingen isbana kommande vinter heller. Trots löften från den styrande majoriteten.

Vänsterpartiet ser dessutom med stor oro på hur de framtida möjligheterna för unga personer att bosätta sig i Knivsta försvåras med nuvarande politik. Under en lång följd av år har antalet hyresrätter minskat i förhållande till antalet villor och bostadsrätter, i hela landet. I Knivsta kommun har inte byggts en enda ny hyreslägenhet sedan kommunen föddes. Men desto fler villor och på senaste åren även några bostadsrätter.

För att få en blandad bebyggelse i kommunen behövs en stark allmännytta med många hyresrätter till låga hyror. Vänsterpartiet har i riksdagen lagt en motion för att kunna förverkliga ett eget boende för fler än idag. Boende ska vara en social rättighet och lägenheter ska inte vara en vara på en marknad.

Regeringen verkar tycka att gemensamt ägande är dåligt av princip. De borgerliga partierna och miljöpartiet vill sälja så mycket de kan av våra gemensamma tillgångar. I Knivsta är det nu moderaterna som gör ett nytt försök med att sälja delar av Knivstabostäder. Motivet är att pengarna behövs för investeringar i bland annat fritidslokaler.

En kommun som två år i rad sänker skatten och samtidigt går med ca 30 miljoner plus per år behöver inte sälja ut gemensamma tillgångar för att ha råd att investera i lokaler som har behövts i flera år. Bara årets överskott motsvarar byggandet av ett halvt Knivsta Arena.

Vänsterpartiet i Knivsta vill se fler hyresrätter, gärna i Knivstabostäders regi, inte färre. Sportfält på Kölängen, långt från alla skolor, ser vi inte som nödvändigt. Istället vill vi se en snabb bygglovshantering för att snarast ha en ishall klar. Hallen ska naturligtvis placeras så att det går att fortsätta med hela Knivsta Arena. Runt arenan, som ligger nära tre skolor, bör redan nu planeras för framtida fotbollsplan med konstgräs och en skateboardpark.

Gruppledare
Vänsterpartiet Knivsta