Vänterpartiet Knivstas budgetförslag 2009

Vänsterpartiet i Knivsta har under våren hälsat på ett drygt hundratal hushåll och frågat vad Knivstaborna ansett viktigt i det kommande budgetarbetet. Vi kunde konstatera att många frågor samstämmer med frågor som Vänsterpartiet drivit i tidigare års budgetförslag. Nedan har vi tagit hänsyn till svaren vi fick och vårt tidigare program för mandatperioden.

Vi ser med stor oro på utvecklingen i Sverige och i Knivsta. Trots att ekonomin under en längre tid visat goda resultat ökar klyftorna mellan olika grupper i samhället och utanförskapet skapar en grogrund för främlingsfientliga åsikter och handlingar. I stort sett varje vecka ser vi i Knivsta spår av rasistiska budskap som alltför ofta får stå oemotsagda. De individer som tidigare höll sig i skuggan tar i dag allt större plats i det offentliga rummet. För att få en ändring vill vi från Vänsterpartiet skapa fler trygga och trevliga arenor både ute och inne. Parker, för alla åldrar, som alla törs använda och mer resurser till fritidsgårdens verksamhet samt på sikt en fritidsgård även i Alsike. Vi vill dessutom se fler hyresbostäder, äldreboenden, ett fungerande kommunhus och ett Allaktivitetshus.

I Knivsta Kommuns årsredovisning för 2007 kan vi läsa om kommunens goda ekonomiska resultat. Samtidigt kan vi läsa i en i maj presenterad rapport att antalet barn i fattiga familjer ökar i hela landet. Föräldrar och personal på skolor och förskolor, i Knivsta, slår larm om för stora barngrupper med alldeles för få vuxna. I landets barntätaste kommun saknas det förutsättningar för många barn och unga att utvecklas under trygga och demokratiska förhållanden. Nyinflyttade invånare som trodde de kommit till en idyll förfäras över klimatet för de unga i såväl skolan, förskolan som på fritiden. Vänsterpartiet vill satsa mer på barn och unga nu, vi får bara en chans att göra rätt. Vi vill se fler vuxna i skola och förskola.

Regeringens agerande i frågor som arbetsmarknadsåtgärder, vårdnadsbidrag, hyresbostäder och utförsäljningar skapar osäkra förutsättningar för den kommunala personalen. Det behövs en ny regering och en ny politik, en ekonomisk politik som skapar trygghet och kontinuitet som leder till en bättre service till våra barn, unga och gamla. Den nuvarande regeringen har istället fryst statsbidragen till kommunerna för 2009 och 2010. Det betyder för Knivstas del att vi tappar motsvarande 10 heltidstjänster 2009 och 20 heltidstjänster 2010. Om vårdnadsbidraget införs försämras ekonomin ytterligare vilket drabbar den befintliga verksamheten. Vi från Vänsterpartiet vill inte ha något vårdnadsbidrag utan vill hellre lägga dessa medel, som lågt räknat blir 2,5 milj, på förskolan.

Men det är inte bara mörkt och det gäller att försöka glädjas åt det lilla och konstatera att den av Vänsterpartiet 2004 föreslagna Kulturskolan startar till hösten 2008. Det från Vänsterpartiet, i juni 2006, påtalade behovet av ökat föreningsbidrag aviseras nu i ramen för fritidsnämndens verksamhet. Fritidsklubben i Alsike som vi haft i vårt förslag till budget i två år verkar äntligen vara på gång.

Kanske vi i den sedan länge efterlängtade trafikplanen får se ett bilfritt torg i centrum, som vi motionerade om 2004 och fler cykelleder.

Nedan redovisar Vänsterpartiet de frågor som vi kommer att driva under fortsättningen av mandatperioden och vad som är prioriterat i vårt förslag till budget för 2009.

Kommunstyrelsen

Mål under 2009

• En lönekartläggning, med följande handlingsplan, genomförs under året.
  • Två lekplatser anläggs under året, varv en i Alsike
  • Lampbyten påbörjas i hela kommunen.

Det är fortfarande för många deltidsanställda i kommunens verksamhet. Majoriteten av de deltidsanställda är kvinnor med låga löner. Vänsterpartiet vill se en ökning av heltidsanställningar, så att fler kommunalt anställda ska kunna leva på sin lön. Samtidigt underlättas rekrytering av utbildad personal. För att få en verklig bild av lönenivåer vill vi se en lönekartläggning, följd av handlingsplaner.

Vi vill dessutom se ett slut på alla former av konkurrensutsättning, utmaningar eller kundval. Oavsett vad det kallas bidrar det mer till att skapa oro bland den kommunala personalen än att höja kvaliteten till invånarna. Kravet på uppföljning har dessutom visat sig bli en dyr affär för kommunen. Liksom även konsulter och inhyrd personal vilket vi vill minska på.

Vänsterpartiet vill se en förstärkning på park och natur då vi värnar den offentliga miljön och vill att Knivstaborna i alla åldrar ska få tillgång till trevlig natur nära sin bostad. Med små resurser har parklaget hittills utfört ett mycket bra arbete vilket vi vill behålla lika välskött även i framtiden. Vi vill också att byten till lågenergilampor i hela kommunen påbörjas under 2009.

Slutligen under KS verksamhet vill vi se en förstärkning av den allmänna kulturen, varav en del bör öronmärkas för ung kultur.

Bygg & miljönämnden

Mål under 2009

• En färdigställd cykelväg mellan Vassunda och Knivsta.
  • Tio nya hyreslägenheter skapas.

Vi i Knivsta måste göra vad vi kan för att bromsa klimatpåverkan och bidra till en ekologisk och socialt hållbar utveckling. Vänsterpartiet vill se fler trygga cykelvägar, kollektivtrafik i hela kommunen, miljöanpassade livsmedel och utbyggd fjärrvärme. Initiativet med vindkraft välkomnar vi och stöder, likaså pendlarparkeringar på strategiska platser.

Vänsterpartiet driver i riksdagen finansiering av fler hyresrätter i landets kommuner. Med nuvarande villkor blir det svårt att bygga hyreslägenheter med rimliga hyror. Men det finns flera bolag som visat att det går att bygga billiga hyreslägenheter. Knivsta behöver fler hyresrätter.

SocialnämndenMål under 2009

• En kvinnojour inrättas.
  • Elever på högstadiet får feministiskt självförsvar.

För kommunens kvinnor vill Vänsterpartiet inrätta en kvinnojour och på högstadiet införa regelbunden undervisning i feministiskt självförsvar. Vi vill ha enklare regler för färdtjänst, fler gruppboenden och en aktivare flyktingmottagning.
Vänsterpartiet vill, som flera andra, att ett nytt äldreboende invigs under 2009. Vi har inte låst oss för placering utan är öppna för att diskutera den placeringen som går snabbast att realisera.
Utbildnings- & fritidsnämndenMål under 2009

• En fritidsklubb ska öppna i Alsike (fritidsgård 2010)
  • Frukost införs på skolor och förskolor
  • Aktivitetsstödet ska ligga på samma nivå, per aktivitet, som 2006.

En god start för samhällets yngsta är en investering som återbetalas flera gånger om. Därför vill Vänsterpartiet se mer personal i en barnomsorg och skola med hög kvalitet som i ett nära samarbete med hemmet, BVC och socialtjänsten har möjlighet, att vid behov, genomföra tidiga stödinsatser.
För de elever som har det tungt i skolan blir fritiden extra viktig. En fungerande fritidsverksamhet i ändamålsenliga lokaler kan förenkla tillvaron och förbättra förutsättningarna för att lyckas även med skolarbetet. Med fler vuxna i såväl förskola som skola och fritidsverksamhet ökar möjligheterna för de som behöver extra stöd. Fler vuxna i skolan ger också lärarna större förutsättningar att vara just, lärare.
Ett ökat aktivitetsstöd för att för att säkerställa bidraget per aktivitet på 2006 års nivå är något vi ser som en självklarhet. Vänsterpartiet ser med spänning och glädje på det fortsatta arbetet med Knivsta Arena, som under 2009 måste ta fart med kommunen som initiativtagare.
Ungdomstinget är ett forum som vi från Vänsterpartiet vill se utvecklas så att fler ungdomar kan bli delaktiga. Vi vill också se att det införs ett ekonomiskt stöd, "En snabb slant" till grupper eller individer av unga som vill genomföra projekt tillsammans med och för andra ungdomar i eller utanför kommunen. Men det är också viktigt att det finns en grundtrygghet i tonåringarnas vardag. En kvalitetssäkrad fritidsgårdsverksamhet skulle kunna stå för den tryggheten för många individer. Fritidsklubben i Alsike, som planeras öppna 2009, behöver utvecklas till en fritidsgård 2010.
FinansieringFör att klara de extra satsningar som vi vill se genomförda under 2009 föreslår Vänsterpartiet att antalet konsulter och inhyrd personal minimeras. Genom att inte införa vårdnadsbidraget räknar vi med att spara 2,5 miljoner. Med stöd av en stor majoritet av svenska folket, enligt en SKL – undersökning under våren 08, föreslår vi en skattehöjning på 10 öre och slutligen ett resultat på dryga sju miljoner istället för majoritetens dryga tretton. Christer Johansson
gruppledare (v)

Vänsterpartiets förslag

Kommunstyrelse  (hyrorna särredovisas)

KF, Nämnd- och styrelseverksamh.

Partistöd

Miljö- och hälsoskydd

S:a Bygg- och miljönämnd

Nämndernas kommunbidrag

Ökad skatteintäkt (+ 10öre)

Vårdnadsbidraget

Majoritetens resultatförslag

Vänsterpartiets resultatförslag

gruppledare (v)

Vänsterpartiets förslag

Kommunstyrelse  (hyrorna särredovisas)

KF, Nämnd- och styrelseverksamh.

Partistöd

Gator, vägar