Inför klimattaxa och förbättra kollektivtrafiken

Knivsta är en pendlarkommun och väldigt stor del av befolkningen lämnar, varje dag, kommunen för arbete, skola eller fritidsaktiviteter. För att bromsa klimatförändringarna måste vi hitta gemensamma lösningar när vi behöver förflytta oss. Vi kan inte längre uppmuntra människor att ta bilen istället för att åka kollektivt. På många sträckor blir det tyvärr effekten av höga biljettpriser eller brist på alternativ. Det är varken rimligt eller hållbart.

Vänsterpartiet menar att vi måste hitta nya sätt att utveckla kollektivtrafiken. Vi är övertygade om att fler skulle ställa bilen hemma om man fick åka kollektivt utan avgift. Därför har vi anslagit statliga pengar för att finansiera ett försök med klimattaxa, d.v.s. avgiftsfri kollektivtrafik i två län. Vi skulle gärna se att Uppsala län ingick i ett sådant försök så att länsinvånarna kan använda sig av kollektiva färdmedel utan kostnad.

Klimattaxa är bara ett av 70 förslag som vänsterpartiet har för en miljöanpassad trafiksektor. I stället för att som regeringen satsa på nya vägar vill vi förbättra och öka möjligheterna att åka kollektivt och med järnväg. Sammanlagt satsar vi de närmaste tre åren över 27 miljarder mer i vårt budgetförslag än regeringen för att minska vägtransporterna och miljöbelastningen. För Uppsala län skulle det, förutom bidrag till klimattaxa, bl.a. ge möjligheter till:

• Statligt stöd på 50 miljoner till länets kollektivtrafik under 2008.
  • Ökat underhåll till järnvägen för att minska förseningarna med 50 %.
  • Riktat stöd för kollektivtrafik i glesbygd.

medlemsmötet den 28 april genom