Heby mötte Knivsta

Dörrknackningar, miljöfrågor, vårdnadsbidrag, insändare och torgmöten var några av frågorna som diskuterades när lokalföreningarna från Heby och Knivsta möttes.

Den 6 april träffades 10 kamrater från Heby och Knivsta i Knivsta Servicehus. Målet med mötet var att dela erfarenheter och se om vi kunde hitta gemensamma frågor.

Det blev ett trevligt möte där vi bytte tankar med varandra och delade med oss av våra lyckade och mindre lyckade aktiviteter. Vi inledde med att berätta om förutsättningarna för vårt parlamentariska arbete i respektive kommun och beskrev våra kommuner. Båda föreningarna var eniga om att det ofta blir ensamt, när man sitter som en vänsterpartist i en nämnd. Vi pratade om en del kontaktvägar som kanske kan utvecklas, eventuellt inom hela distriktet. Efter en stor enighet och ilska över vårdnadsbidraget, som ännu inte är infört i någon av våra kommuner, lämnade vi den parlamentariska diskussionen.

Därefter blev det en del diskussioner om det utomparlamentariska arbetet och Knivsta berättade om sin dörrknackningskampanj. Alla som var hemma fick berätta vilka två frågor de ansåg var viktigast i det pågående budgetarbetet. Heby berättade om sina seminerier och det lyckade samarbetet med framförallt ABF. Vi hann också med att dela erfarenheter av våra torgmöten och Heby berättade att de nu sålt sin berömda husvagn. Vi berömde också varandra för aktiva insändarskribenter och var glada att vi någon gång ibland lyckas ta oss in i UNT. De lokala tidningarna, Knivstabygden och Sala Allehanda, var vi eniga om att det är lättare att få in insändare i.

Vi hade en del råd och tips att dela ut åt varandra. Knivsta konstaterade bland annat att det hade varit bra att haft ett brev att stoppa i brevlådorna till de som inte var hemma. På brevet skulle det stå att vänsterpartiet varit där och att vi vill veta vad du tycker. Möjlighet att svara på våra frågor skulle ges via e-post och dessutom en hänvisning till webbplatsen. Diskussion om att miljöfrågor och hur vi möter främlingsfientliga åsikter är viktiga och svåra avslutade eftermiddagen.

Vi beslutade direkt att fortsätta samarbetet och Knivstaborna kommer att åka till Heby under hösten.

Nedtecknat av
som redan längtar till hösten och Heby.