Lars Ohly gav sitt stöd till Knivstabostäder.

Lars Ohly gav sitt stöd till Knivstabostäder och fördömde Israels krig mot Libanon och Palestina när han gästade Knivsta den 8 augusti.
Joakim Boholm Borgudd talade om hur det är att vara ung i Knivsta och i Sverige. Janne Wallenius från Sigtuna pratade och Kung Henry från Uppsala underhöll med sånger och dikter.

Efter planerande sedan i mars var han då äntligen i Knivsta. Vår partiordförande Lars Ohly steg av tåget och promenerade, i solskenet, fram till det nyanlagda lilla torget utanför biblioteket.

I sitt tal lyfte han fram de tio punkterna som finns med i partiets valrörelse. Lars Ohly fördömde dessutom Israels krig mot Libanon och riktade stark kritik mot den svenska regeringens passivitet. I sitt tal gav Lars Ohly även sitt stöd till behållandet av Knivstabostäder i kommunal ägo. Privatiseringar och utförsäljningar har oftast visat sig bli dyrare och ibland också sämre för invånarna. Posten, järnvägen, elmarknaden är några av de avreglerade områdena som alla blivit dyrare då marknaden tagit över. Endast ett av sex avreglerade områden, telefoni, har blivit billigare för medborgarna.

Mötet inleddes med att ”Kung Henry” underhöll under en halvtimme. Hans sånger och dikter berörde och berömdes av såväl unga som äldre åhörare. Fullmäktigekandidaten Joakim Boholm Borgudd från Ung Vänster talade om vikten för ungdomar att få bra fritidsverksamhet där man bor. Vikten av trygga anställningar fanns också med i Joakims tal.

Kung Henry framförde ytterligare några låtar både före och efter Janne Wallenius tal innan det var dags för Lars Ohly att avsluta Vänsterpartiet Knivsta första torgmöte i årets valrörelse. Efter mötet intogs en gemensam lunch i Kvarterslokalen på Centralvägen. Den grekiska buffen lät sig väl smaka och Lars Ohly fortsatte sedan till telefonväkteri i Radio Uppland och fler möten i Uppsala. Ett antal medlemmar från Ung Vänster spred sin fina tidning till invånare i Knivsta innan de fortsatte in till torgmötena i Uppsala.