Vi behöver fler trygga jobb – inte färre

Fler trygga jobb

I dag den 21 oktober är det skyddsombudets dag. Vi hyllar alla skyddsombud som varje dag, året runt, står upp för sina kollegor på svenska arbetsplatser.

• De finns kvar och medlemmarna i fackföreningarna ökar igen trots en massiv motkampanj från arbetsgivarorganisationer och många borgerliga partier.
  • De finns kvar trots neddragningar inom arbetsmiljöverket med ökade dödsolyckor på arbetsplatser som följd.
  • De finns kvar och slåss mot hotet om en försämrad anställningstrygghet för landets alla arbetare.

Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet står fast vid löftet som gavs i januari 2019.

De senaste veckorna har varit turbulenta när det kommer till Lagen om anställningsskydd och LAS-frågan. Än en gång strandade förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare och därmed ligger bollen åter hos Stefan Löfven: Vill han sitta kvar som statsminister drar han nu tillbaka hotet om försämringar i LAS och lovar att inte lägga fram något annat lika dåligt förslag. Det skulle ge parterna en ny chans att sätta sig ner och förhandla på mer jämlika villkor.

Vi i Vänsterpartiet står beredda att förhandla och skapa majoriteter med Stefan Löfvens regering om han skrotar planerna på att förstöra anställningstryggheten.

Om han däremot insisterar på att rasera anställningstryggheten är vi beredda att väcka misstroende mot honom. Det var det vi lovade våra väljare när vi släppte fram honom som statsminister i januari 2019. Vid det löftet står vi fast.

Detta är inget vi gör lättvindigt eller för att vi söker konflikt. Tvärtom önskar vi att Stefan Löfven sansar sig och drar tillbaka LAS-utredningen. Men vi kommer att göra det som krävs för att värna anställningstryggheten därför att den är så viktig för alla löntagares möjlighet till inflytande och integritet på jobbet.

Det är skyddet i LAS som gör att skyddsombudet kan stoppa farliga arbetsuppgifter, att en kvinna kan säga ifrån när chefen kommer med slippriga kommentarer och den som slitit ut ryggen kan be om omplacering – utan att vara rädda att få sparken. Det är LAS som förhindrar arbetsgivare att använda människor som förbrukningsvaror som kan kastas ut och ersättas av nya utan vidare.

Och precis som LO anser vi att det stora problemet är att detta skydd inte omfattar alla på svensk arbetsmarknad. Vi behöver färre otrygga anställningar, deltider och hyvling och fler fasta jobb. Anställningsskyddet behöver förstärkas – inte försämras!

För det kommer vi vänsterpartister fortsätta kämpa och du är välkommen att komma med och göra skillnad.

Christer Johansson och Jonas Sjöstedt