Röd Lördag 23 februari, med Sveriges snabbast växande parti

Kaffe och politik

Februari månad närmar sig slutet och Vänsterpartiet kommer åter ut och bjuder på fika och pratar aktuella frågor med dig som är intresserad. Kanske kommunens utbyggnad, medborgarinflytande, det stundande EU valet eller något helt annat som du tycker är viktigt. Vi finns som vanligt på Sågverkstorget, utanför Willys södra entré, mellan 11.00 – 13.00.

Välkommen

Klipp ur Alltinget 20 februari 2019.

”Kraftig medlemsökning för Vänsterpartiet

V stora vinnaren
Det parti som det senaste året har ökat mest är Vänsterpartiet. Partiets medlemsantal har under året fått fler än 8 000 nya medlemmar, en 50-procentig ökning. Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler ser två förklaringar till den stora medlemsökningen. Den ena är politisk.

– Vänsterpartiet är ju i dag det parti som finns kvar till vänster som står för traditionella vänstervärderingar som jämställdhet, rättvisa och solidaritet. Det gör valet ganska enkelt för folk som är till vänster och särskilt i den här tiden när Socialdemokraterna går till höger, säger Etzler till Altinget.

Den andra förklaringen är hur partiet ser på medlemmar och att medlemmar har stort inflytande över politiken i V, enligt Etzler.

Nina Broman Costa

– Man kan inte bara värva människor. Det absolut viktigaste är att ha en bra och välfungerande verksamhet så att fler vill gå med. Det är mycket bättre än att dra in nya människor till en verksamhet som inte fungerar bra, säger han. ”

Aktiva medlemmar i Knivsta
I Knivsta har vi ett antal medlemmar som delar på de nitton parlamentariska uppdrag vi genom majoritetssamarbetet i kommunen erhållit. Vi har även för första gången en medlem i regionfullmäktige som har ytterligare ett uppdrag som ledamot i Musik i Uppland, Men Knivstas just nu ”hetaste” medlem är Nina Broman Costa som i helgen blev vald som nummer fyra på Vänsterpartiets valsedel i valet till Europaparlamentet. Här kan du läsa om våra företrädare och deras uppdrag.

Välkommen som medlem du också

Vi ses på torget lördag 23 februari.