Nina-och-Malin

Nina Broman Costa från Knivsta nummer fyra på V:s valsedel i EU valet

Jonas och Nina
Jonas och Nina, stolta Vänsterpartister.

Nina försvarade sin fjärde plats på Vänsterpartiets valsedel, enligt valberedningen förslag, trots en hel del starka namn på platserna bakom.

I helgen 16 – 17 februari beslutade Vänsterpartiet sin valsedel till Europaparlamentsvalet. Listan toppas av nuvarande EU-parlamentarikern Malin Björk men på fjärde plats finns Nina Broman Costa från Knivsta. Nina som vill se fler arbetare i politiken, då en jämlik och rättvis politik är vad som krävs. Hon menar att Vänsterpartiet starkt och tydligt står upp för arbetares rätt och trygghet i anställningar likväl som rätten till kollektivavtal och oinskränkt strejkrätt. Det är grunden för jämlikhet.

På åttonde plats på listan finns ytterligare en representant från länet. Jonas Karlsson, ersättare i Vänsterpartiets styrelse, tidigare distriktets ombudsman och numera verksam inom fackförbundet Byggnads. Med dessa placeringar blir Nina och Jonas historiska då Vänsterpartiet Uppsala län inte haft någon kandidat bland de tio översta på så lång tid som jag kan minnas. I valet den 26 maj kommer det att finnas två kandidater från länet bland de åtta översta namnen.

En enad Vänster
På konferensen fick de närvarande se en film som den enade vänstern i EU hade spelat in. Det var EU-parlamentariker från flera länder som hälsade till svenska vänstern att ”Det är folkets tur nu”. Samarbetet mellan de olika vänsterrörelserna kommer att ha fokus på klimatet och rasismen. Jonas Sjöstedt sa i sitt invigningstal att: Vi är vänsteralternativet i svensk politik och högerextremister vill ta makt genom våld, hat och hot. Vänsterns svar på detta är mer solidaritet och medmänsklighet. Vi i vänstern var med och stoppade SD i riksdagen, nu ska vi se till att högerextrema inte får någon makt i Europa.

Ilona pläderar för Nina
Riksdagsledamoten Ilona pläderar för Nina.

Valplattformen
Klimatet är en ödesfråga för EU och experterna säger att vi har tio år på oss att vända det här och uppnå Parisavtalet. Den Europeiska vänstern håller på och närmar sig den nordiska, som är bäst på klimatfrågan. Vänsterpartiet är klimatpartiet och Vänsterpartiet gör skillnad. Utöver klimatet diskuterades på konferensen också utträdet, arbetsvillkoren och rasismen. Av 140 motioner var det ett tiotal som fick bifall. Partistyrelsen hade tagit fram ett bra förslag som nu blev ytterligare lite bättre.

Enad kamp mot rasismen
Den globala ekonomin fortsätter att skapa klyftor mellan människorna. Dessa klyftor skapar en stor grupp utsatta som inte ser någon framtidstro. Det har hittills gynnat de högerextrema partierna, men med en stark, Vänster som för en jämlik politik över hela Europa, kan vi minska högerkrafterna och ge folket framtidstron tillbaka.

Det är folkets tur nu

sammanfattat av