Skolan, avloppen och kollektivtrafik på möte om Lagga i valet

Hela panelen

Samtliga av kommunfullmäktiges nio partier deltog i debatten om Laggas framtid. Inför ett femtiotal åhörare gjordes en personlig inledning av respektive parti. Vänsterpartiet som representerades av Christer Johansson inledde med följande:

”Vänsterpartiet står bakom den antagna Översiktsplanen och en utvecklad medborgardialog. Knivstas landsbygd ska växa i dialog med invånarna. Med en offensiv och jämlik politik för landsbygden vill Vänsterpartiet skapa möjligheter för alla att kunna bosätta sig var de vill.

Jag citerar översiktsplanen:

”Vid planering på landsbygden krävs alltid en genomtänkt avvägning mellan nybyggnation och bevarande av kulturmiljöer, landskapsbild och naturvärden för rekreation och friluftsliv. På landsbygden ska utvecklingen av de areella näringarna såsom jord- och skogsbruk samt möjligheten att fortsätta driva verksamheter som bidrar till en levande landsbygd prioriteras.

Kommunen är positiv till verksamheter på landsbygden. De prioriterade verksamheterna på landsbygden är sådana som har koppling till jord- och skogsbruk.

Ny bostadsbebyggelse på landsbygden ska i första hand lokaliseras i närheten av kollektivtrafik, koncentreras till befintliga byar, ha bra tillgång till teknisk försörjning samt ha anslutning till hållbar VA-lösning.” slut citat.

Som alla här inne vet tillhör Lagga en av de tre byar som nämns som plats för nya bostäder på landsbygden. Vänsterpartiet vill att all utbyggnad ska ske efter dialog och i en takt på två till tre procent per år.”

Efter allas presentationer följde en frågestund om utbyggnaden av Lagga, skolan, vatten och avlopp samt cykelvägar och kollektivtrafik. Stämningen var mestadels trevlig även om ett visst parti lovar mer av allt utan att ha någon ekonomisk täckning i sitt budgetförslag.

Christer Johansson (V)