Panelen i Gredelbykyrkan

Trevligt samtal i Gredelbykyrkan om att leva tillsammans

Inledning av Rut Casserfelt

Under rubriken ”Leva tillsammans” bjöds alla fullmäktiges partier på tisdagskvällen den 21 augusti in till samtal i Gredelbykyrkan. Kvällen inleddes med att åtta frågeställningar presenterades av Knivstabor med olika ålder, kön och ursprung. Därefter släpptes partiernas representanter in för att svara och det började med villkoren för en barnfamilj.

Det var stor enighet om minskade barngrupper i förskolan och fler lärare till skolan. Först ut var Pontus Lamberg (KD) som ville minska bargrupperna i förskolan. Jacob Risberg (MP) ville ha fler vuxna i skolan, mindre administration för pedagogerna samt vänta med betygen för de yngre eleverna. Betyg som skapar mer stress och oro än bidrar till bättre mående. Malin Tollbom Kjell (V) höll med om behovet av minskade barngrupper och miljöpartiets synpunkter. Sedan var Malin ensam om att lyfta två frågor för barnfamiljen, som ställdes i inledningen. Det handlade om Kulturskolan där Vänsterpartiet vill halvera avgifterna och anställa fler lärare och om gratis simskola som, tack vare Vänsterpartiet, kommer finnas för kommunens sexåringar med start under hösten. Finansieringen av de olika löftena som nämndes löser (S), representerade av Peter Evansson, (V) och (MP) med skattehöjningar på ca 40 öre. Allianspartierna menar att det går utan skattehöjning medan Gunnar Parnell (SD) menade att det behövdes en skattehöjning på upp till en krona.

Samtalsledare
Samtalsledare Klas Palm

Samtalsledaren Klas Palm lotsade samtalen vidare genom ämnen som kollektivtrafik, cykelleder och fyrspårsavtal. Villkoren för civilsamhällets möjligheter att bidra till en god integration ville många prata om. Vänsterpartiets Malin Tollbom Kjell deltog i fullmäktigeberedningen som 2014 tog fram ”Policy för integration för Knivsta kommun”. Malin saknar i dag den kommunala tjänst som då fanns och kunde stötta de ideella krafter i samhället som vill medverka till integrationen av nyanlända. Här passade Malin på att informera om vänsterpartiets ambition om kortare arbetsdag, vilket skulle ge medborgare mer till till deltagande i föreningslivets verksamheter.

Kvällens yngsta frågeställare ville höra partiernas syn på hur tillgången på parker och bostadsnära skog skulle säkras. Kvartetten (S, V, MP och KNU), där Lennart Lundberg deltog för (KNU), vill se bevarande av befintlig natur i tätorten och en helhetsplanering som säkrar parker nära bostäder innan mark börjar säljas. Klas Bergström (M) och Erik Kronqvist (L) hade inte tolkat parker i Fyrspårsavtalet riktigt lika medan Kerstin Eskhult (C) menade att naturen på landsbygden, två mil bort, var tillgänglig för alla.

Samtalen fortsatte sedan vi fikaborden där det vid vänsterpartiets bord diskuterades sex timmars arbetsdag och villkoren i skolan för elever med neuropsykiatriska diagnoser. Innan vi gick hem fick alla deltagare varsin blomma, väl utvald för att bli neutral.

Partiskt sammanfattat av

Hela panelen avtackades