distriktet
Marlene, Petra och Maria

God stämning i Ängby park på V:s valupptakt

Per Markus, Milo och Ingela

Lördagen den 18 augusti höll Vänsterpartiet valupptakt på ett femtiotal platser över hela Sverige. Ett av dessa var Ängby Park i Knivsta, där Vänsterpartiet Uppsala län höll sin valupptakt inför slutspurten av 2018 års valrörelse. Det är god stämning i partiet som växer så det knakar i såväl opinionssiffror som i medlemsantal. Jonas sa efter sitt tal att: – Vi är många nu, som är redo att ta fajten för mer jämlikhet. Det kommer vara svårt att undvika att träffa en vänsterpartist i valrörelsen 2018.

I Ängby Park var det gott om Vänsterpartister i alla åldrar. Det fikades, målades i ansikten och på andra kroppsdelar samt lyssnades på bra musik, i väntan på Jonas Sjöstedts tal. Den professionella konstnären Evgénia fick måla i ett sträck på stora och små barn.

Evgénia
Evgénia målar

Nina Broman Costa och Tove Fraurud turades om att presentera artister och talare. Först ut var kommunalrådet från Uppsala tillika listetta i riksdagsvalet Ilona Szatmari Waldau som såg en möjlighet att Uppsala län skulle kunna få två riksdagsledamöter, vilket i så fall skulle vara första gången någonsin. Ilona följdes av  trubaduren Anton Wärdig som sjöng egenskrivna kärlekssånger. Lasse Garden hade lämnat GH:s trädgård där de varit husband varje tisdag hela sommaren. De bjöd på många godingar som de flesta kunde sjunga med i. Nästa talare på scenen blev den lokale gruppledaren Christer Johansson som kommer fortsätta kampen för det jämlika samhället där psykisk ohälsa försvunnit och våra ungdomar återfår den framtidstro som fanns när Christer växte upp. Justa jobb och en bostad ska finnas till alla.

Efter den tunga hip hop gruppen Karbonits peppande texter pratade Jonas Karlsson, från partistyrelsen, om vikten av att organisera sig. Jonas som med ett riktigt bra valresultat i länet kan följa Ilona till riksdagen. Sista artisten på scenen var Jonatan som varvade eget material med kända covers. Innan Jonas höll sitt tal var det plats på scenen för vår nuvarande riksdagsledamot, Jeannette Escanilla. Jeannette är aktivisten som bland annat åkt flera gånger med Ship to Gaza i syfte att bryta den Israeliska  blockaden av Gaza. Hon är också mycket stolt över att vara den första invandraren, från Uppsala län, som representerar Vänsterpartiet i riksdagen.

Under Jonas Sjöstedts tal på den stora skärmen applåderades det högt och flitigt så det kanske till och med hördes till Jonas i Stockholm. Till dig som gick miste om denna trevliga eftermiddag med grymma artister och hoppfulla tal kan jag bara beklaga men bjuder dig på Jonas Sjöstedts tal. Mötet avslutades med Internationalen och alla åkte glada och stärkta, efter en trevlig dag i en fin park, hem åt olika håll.

Sammanfattat av