distriktet

Riksdagskandidater till Röd lördag 11 aug

Topp fyra 2
Fyra riksdagskandidater

Välkommen att träffa Vänsterpartiets riksdagskandidater på Röd Lördag den 11 augusti 10.00 – 14.00. Ta chansen att diskutera finansiering av välfärden, internationellt arbete, vänsterns förslag till skattesystem eller bostadspolitik. Eller något helt annat som du tycker är viktigt. Vi finns på Sågverkstorget vid Willys södra entré.

Ilona Szatmari Waldau – kommunalrådet i Uppsala kommun toppar listan till riksdagen. Ilona minns den senaste mandatperioden och allt det arbete som lagts ner för ökad jämställdhet, jämlikhet och stärkta mänskliga rättigheter i Uppsala kommun. När det gäller konkreta frågor lyfter hon bland annat fram rätten till heltid inom kommunens alla områden, ett fokus på jämställda löner och ett övergripande intersektionellt arbetssätt.

Jonas Karlsson – före detta ombudsman för Vänsterpartiet i Uppsala län. Är numera invald i partistyrelsen efter senaste kongressen i Karlstad. Jonas jobbar sedan den 1 november 2014 åt fackföreningen Byggnads.

Jeannette Escanilla – riksdagsledamot och mångårig aktivist. – Det är jättestort och jag känner mig hedrad att få sitta i riksdagen. Vi får se vad som händer efter valet. Jag kandiderar för att sitta kvar, säger Escanilla. Hösten 2016 så greps Jeannette av den israeliska flottan, på internationellt vatten, 35 sjömil utanför Israels kust. Jeanette Escanilla var då en av tolv kvinnor som reste med Women’s Boat to Gaza och fick spendera två nätter i israeliskt fängelse.

Christer Johansson – gruppledare för Vänsterpartiet i Knivsta. Christer som nu slutat sitt jobb med ungdomsverksamheten i Uppsala kommun efter 47 år har ungdomsfrågorna högt på listan över viktiga frågor. Fortsätter träffa ungdomar i Knivsta på bland annat sena promenader med Nattvandrarna Knivsta.

Naturligtvis finns även lokala kandidater på plats för dig som vill diskutera Knivstas utveckling och framtid. Som vanligt bjuder vi på kaffe och är alltid nyfiken på dina frågor.

Välkommen