Knivstabor på V:s dag på Järvaveckan

Nina, Jonas och Patrik

Tre Knivstabor, Nina, Fredrik och Christer, reste tillsammans den 16 juni 2018 till Järvafältet och den tredje upplagan av Järvaveckan. Vi möttes av trevliga funktionärer i såväl Transports som Vänsterpartiets tält. Efter att pimpat Vänsterpartiets tält med ballonger och diskuterat relationerna LO, socialdemokratin och vänsterpartiet vid Transports tält gick vi runt och träffade på fredsrörelser, pensionärsorganisationer och en stor grupp unga tjejer som ställde tuffa frågor till en ung representant vid SD:s tält. Han såg ut att ha det jobbigt.

God mat, kaffe och glass hanns också med i det behagliga vädret. Fredrik var på väg att värva en liberal dam som gick runt och frågade vilken fråga som var viktigast i valet. När vi kom in på miljö- och klimatfrågor presenterade hon en ide om personliga kvoter på utsläpp som hon trasslade in sig i så hon plötsligt stod och förordade vänsterpolitik. Till Nina Broman Costa kom Jonas Sjöstedt och vill ta en selfie med ”Transportvänstern” vilket han lyckades övertala henne att ställa upp på.

Sedan blev det presskonferens med Nooshi och Jonas där de presenterade en ny hyresmodell med ursprung från Örebro. Den skulle med låsta räntor och stöd till de som bygger med rimliga hyror ge 3 000 kronor mindre i hyra per månad, för en trea. Intresset var stort och många journalister fick egna intervjuer med de duktiga vänsterpartisterna.

Innan Jonas avslutade dagen med sitt tal genomfördes en debatt om bostäder och boendemiljöer med nio partier på scenen som delades in i minidebatter parvis. Nooshi mosade en kille från KD som tillsammans med övriga borgerliga partier, inklusive SD, förnekade att de ville införa marknadshyror. Det var gott om kreativa alternativa namn på fria hyror på marknadens villkor.

Jonas inledde sitt tal med: ”Att vara i Järva är att vara bland vänner. Det märks varje gång jag är här i området. På många håll här i trakten har Vänsterpartiet större stöd än alla de borgerliga partierna och SD tillsammans.” Talet fortsatte med att den starka svenska ekonomin inte kommer alla till del och Jonas talade om det svikna Sverige som finns på många ställen. Det handlar om glesbygd och mindre städer där jobb och service försvinner. Men också om förorten där människor sliter hårt utan att få det att gå ihop. Det handlar om att det är slut på ungdomars framtidstro. Den privata vårdcentralen från Aleris lägger ner i Rinkeby och flyttar till Östermalm där det är lättare att tjäna stora pengar. Vänsterpartiets svar på allt detta är ökad jämlikhet. Vi måste satsa på landsbygden, på de mindre städerna, på förorterna, ja på hela vårt land. Mer jämlikhet, det är vänsterpolitik.

SD stödjer borgarna i deras iver att sänka löner och höja hyror. Hela veckan, fortsatte Jonas sitt tal, har partiledare efter partiledare pratat om fler poliser. Vänsterpartiet vill också ha fler poliser. Men det behövs mer än poliser. Det behövs en fungerande skola och socialtjänst, inte lägre löner och marknadshyror. Ökade klyftor skapar bara ökad kriminalitet. ”Jag är stolt över att Sverige tog emot er som flydde från militärdiktaturens Chile. Jag är stolt över att vi gav skydd åt er som kom från det omringade Sarajevo och kriget på Balkan. Jag är stolt över att barnfamiljer som drabbats av kriget i Syrien har kunnat se Sverige som en tillflyktsort. Som ett land som bryr sig.” fortsatte Jonas och drog ner dagens längsta applåd.

Christer och Fredrik

Jonas hann även med att ta upp vikten av att simskolor för alla är en mycket bra reform som Vänsterpartiet fått igenom. Gratis simskola för alla sexåringar i hela landet. Fri kollektivtrafik hela sommarlovet är ett annat exempel på praktisk vänsterpolitik för frihet och jämlikhet. Medan andra med SD i spetsen försöker skrämma och hota om allt dåligt som kommer drabba oss vill Vänsterpartiet visa på möjligheterna och det är bara tillsammans vi kan bygga ett starkare Sverige, utan rasisterna. Ett jämlikt och rättvist Sverige som håller samman.

Det är dags nu , ingen del av Sverige ska svikas och lämnas efter. För vi hänger ihop och vi hjälps åt. Samhället ska inte bara vara till för några få i toppen. Det ska vara till för de många. För oss alla. Fyllda av intryck och inspiration gick hemresan fort och valrörelsen fortsätter. Mindre än tre månader kvar till 9 september.

sammanfattat av