Partiet centralt
Facklig politisk konferens

Nina Broman Costa om Vänsterpartiets fackliga konferens

Nina på facklig konferens

Under helgen som gick anordnade Vänsterpartiet en facklig rikskonferens.

Det var en väldigt lyckad sammankomst med mycket intressanta föredrag och mycket nätverkande. Vi var närmare 150 personer som till vardags är fackligt förtroendevalda. Vi fick höra Ilmar Reepalu som berättade om välfärdsutredningen, Nooshi Dadgostar pratade om marknadshyror och bostadspolitik och Joa Bergold från LO följde upp lite efter #metoo och poängterade att vi måste bryta tystnaden på arbetsplatserna med trygga anställningar.

Det var många intressanta föredrag och frågestunder med företrädare från olika fackföreningar. Kommunal, Seko, Transport, Hrf, Fastighets, Hamnarbetarförbundet för att nämna några. Ali Esbati talade om vikten av fasta jobb och heltid för alla, strejkrätten samt reformer som Vänsterpartiet fått igenom denna mandatperiod. Strejkrätten har legat som en röd tråd och diskuterats flitigt hela helgen eftersom det är det viktigaste vapen vi arbetare har.

När det var Jonas Sjöstedts tur att tala som avslutning poängterade han också att Vänsterpartiet en gång i historien fällt en socialdemokratisk regering och också det när strejkrätten var hotad. Och det är samma linje nu! Det rev ner den längsta applåden bland de fackliga ombuden.

Klart och tydligt är att Vänsterpartiet driver arbetarnas frågor stenhårt och alla vi som var där blev jättepeppade på att gå ut och vinna fler röster med ännu fler bra argument!

Tack för ett fantastiskt arrangemang!

Nina Broman Costa