Rossana Dinamarca

Rossana Dinamarca till Vänsterpartiet Knivstas årsmöte 22 mars

Rossana Dinamarca
Rossana Dinamarca foto Kalle Larsson

Vi är stolta att i dag den 8 mars kunna berätta att Vänsterpartiets starkaste feminist, Rossana Dinamarca, besöker vårt årsmöte den 22 mars.

Vänsterpartiets feministiska talesperson Rossana kom in i riksdagen 2002 och har varit med och gjort skillnad. Under den gångna mandatperioden har Vänsterpartiet fått igenom en rad förbättringar som framför allt gynnar kvinnor. Partiet har höjt underhållsstödet till ensamstående föräldrar, höjt garantipensionen, ökat rätten till deltidsstämpling och höjt sjuk- och aktivitetsersättning. Vänsterpartiet Knivsta kommer jobba för att fortsätta och utveckla samarbetet med Uppsala tjej- och transjour. Tillsammans med Ung Vänster kommer vi även fortsätta med Feministiskt självförsvar. Vi gläds åt att Knivsta jobbar för att heltid ska vara norm för alla kommunanställda. En heltid som vi på sikt vill ska vara sex timmar per dag.

Det  finns forskning som visar att företag med fler kvinnor i styrelserna har högre lönsamhet och bättre arbetsklimat. Fyra av fem börsbolag som går i konkurs har enbart män i styrelserummet. Börskursen går också betydligt sämre för bolag med enbart män i styrelsen jämfört med dem där kvinnorna intar minst två av tre styrelseposter.

Det kanske skulle vara bra för politiken i Knivsta om fler kvinnor fanns på nämnder och styrelsers ordförandeposter. I dag är det mer än dubbelt så många män som kvinnor och Vänsterpartiet ser gärna en ändring på det. Vårt hopp står bland annat till det beslut som togs i KF den 7 mars om en gemensam uppförandekod. Uppförandekoden har undertecknats av samtliga partier i KF utom (SD) och ambitionen är att ett respektfullt bemötande ska göra det lättare för alla men framför allt för kvinnor att ta mer plats i den politiska debatten.

ordförande
Vänsterpartiet Knivsta