Röd Lördag 26 augusti

Välbesökt Röd Lördag

Röd Lördag 26 augusti

I ett soligt Knivsta hade vi glädjen att möta många trevliga Knivstabor och diskutera ett antal intressanta frågor. Redan innan vi hunnit duka upp fick vi tips på hur vi borde utveckla vår kommunikation för att nå fler väljare. Alltid nyttigt med olika inspel att ta med sig in i den kommande valrörelsen.

Det blev sedan diskussioner om lagen om offentlig upphandling, LOU, kommunens framtida utveckling med både översiktsplanen och alternativa förslag på dragningen av de efterlängtade nya järnvägsspåren. Några nyinflyttade besökare gladdes åt att Gredelby hagar var ett naturreservat medan några andra såg fram mot utbyggnadsplaner av fler cykelvägar och den mot Vassunda i synnerhet. Det diskuterades rondeller och trafiksäkerhet samt delades ut beröm för att vi i kommunen beslutat om en så bra Trafikstrategi.

IT i skolan med fokus på programmering var ytterligare en fråga som diskuterades. Några unga medborgare använde lördagen till att fråga om samhällskunskap. De ville veta hur det går till när vi politiker bestämmer hur det ska bli. Vi fick en fråga om det finns något Högerparti eftersom vi heter Vänsterpartiet. Det ledde till ett ideologiskt samtal om den politiska höger vänsterskalan.

Bostadsfrågan och hur vi ska kunna ta mot fler kvinnliga flyktingar ledde in på Vänsterpartiets förslag om att söka asyl från sitt hemland. det skulle ta bort många farliga resor över Medelhavet.

Några svarade på vår Vänsterquiz och vann böcker medan några fler drack kaffe. De två timmarna gick fort och vi gick nöjda och stärkta hem för att fortsätta arbetet för ett bra Knivsta för alla medborgare.

sammanfattat av