Agnes och Christer

Röd lördag med arbetsmiljödiskussioner, bad och böcker

Agnes Jonsson och Christer Johansson

Den 27 maj kom sommaren till Knivsta och Vänsterpartiet avslutade våren med årets hittills varmaste Röd Lördag. Flera barnfamiljer stannade till och vann barnböcker i vår bokquiz medan barnen svalkade sig i fontänen på Sågverkstorget.

Vi hade även besök av Kommunals representant Agnes Jonsson och det diskuterades arbetsvillkor för kommunens medarbetare. Många av Kommunals medlemmar i Knivsta kommun jobbar ofrivillig deltid och det behövs en strategi för att erbjuda fler heltidstjänster. Dessa heltidstjänster som Vänsterpartiet på sikt vill ska innebära sex timmars arbetsdag. Något som vi motionerat om att få införa på försök på en eller flera arbetsplatser. Våra vänner i riksdagen jobbar på att regeringen ska skjuta till pengar och stötta kommunerna så att alla landets kommuner ska kunna ha en försöksarbetsplats med sex timmars arbetsdag med bibehållen lön.

Med kortare arbetstider hoppas vi kunna bryta de ökade sjukskrivningstalen bland kommunens medarbetare. Där 83 procent, av de anställda, är kvinnor och vanligaste orsaken till sjukskrivning är psykisk ohälsa oftast i form av stress- eller utmattningssymptom. Att minska den psykiska ohälsan och sjuktalen är Kommunal och Vänsterpartiet eniga om att det behöver komma högt på kommunens åtgärdslista för framtiden.

Nu tar våra Röda Lördagar sommarlov och återkommer i augusti. Vi önskar alla en skön sommar och välkomna tillbaka i augusti.