ordförande Tove

Det är vår tur nu -1 maj 2017 i Uppsala

Emma talar på 1 maj 2017

Många Knivstabor firade arbetarnas högtidsdag 1 maj 2017 genom att delta på Vänsterpartiet Uppsalas evenemang.

Under en strålande sol från en klarblå himmel tågade 1 100 vänstersympatisörer ledda av tonerna av Internationalen från Vaksala torg till Slottsbacken. Från tåget hördes slagord som ”Internationell solidaritet, Vi har bara en planet”, ”Pengar till skola och mer personal, Inga vinster till riskkapital” och ”Den som flyr har inget val, Ingen människa är illegal”.

Emma Wallrup, länets riksdagsledamot, pratade om behovet av att minska de ökande klyftorna och samtidigt tänka på miljön. Om vikten av att bekämpa rasismen och återskapa värdiga förhållanden på arbetsplatserna talade Gunnar Westin från SEKO. Gunnar som på nära håll sett såväl hur rasister hotar och skrämmer som hur villkoren på arbetsplatserna kan försämras över en natt.

Vänsterns studentförbunds talare, Johannes Brolinson, påminde om behovet av fler studentbostäder. I dag går det i snitt 3,5 studenter per bostad i Uppsala och då är väldigt många av dessa ”bostäder” ett rum i korridor. Henning Bollmark från Ung Vänster talade om att det går en stark vänsterström bland Europas unga väljare. Han talade till och med om en revolutionär kraft som också känns i Sverige och i Uppsala. Röda Lågan, Vänsterpartiet Uppsalas egen kör, underhöll med nytt material som även finns att köpa. Då kören ständigt vill ha fler medlemmar bjuder de intresserade till ”Öppet rep”. Om det och hur du kommer åt den nya plattan hittar du på Röda Lågans facebook.

Aron Etzlers tal handlade om framtidstro och möjligheter att förbättra livsvillkoren för så många fler. Pengarna finns men det behövs en omfördelning från de som har långt mer än de behöver till de som har för lite. I dag har de 178 miljardärerna lika mycket som hela statsbudgeten så det är inte bristen på pengar som är problemet. Vänsterpartiet är garanten för att det förs en rättvisare politik. Det är vår tur nu. Efter Arons tal tackade den utomordentligt duktiga konferenciern Tove Fraurud ordförande i Uppsalas partiförening alla funktionärer som gjort detta evenemang möjligt. Det blev tack till kaffekokare, bullbakare, ljudtekniker, chaufförer, banderollfixare, körsångare, roddare, kaffeförsäljare, slagordsutropare och många fler som jag inte kommer på nu. Det är tillsammans vi blir starka och Det är vår tur nu.

Efter de många kloka och inspirerande talen sjöngs traditionsenligt Internationalen och mötesdeltagarna gick hemåt och fortsatte njuta av alla intryck och den sköna vårsolen.