Bo Kvar konferens med riksdagsbesök

Nooshi, Åse och Marie

Knivstabostäder arrangerade den 16 februari 2017 en konferens om att bo kvar under renovering av bolagets lägenheter. Vänsterpartiet fanns på plats med representanter från såväl nationell som lokal nivå. Nooshi Dadgostar som är partiets bostadspolitiske talesperson  hade sällskap av Christer Johansson gruppledare för Vänsterpartiet i Knivsta. Nooshi skriver på sin FB att: ”Knivstamodellen med varsamma renoveringar och måttliga hyreshöjningar är nåt jag ska ta med mig härifrån iaf. Bra och informativ dag!” Bland övriga deltagare på konferensen fanns representanter för bostadsbolag och andra organisationer från Boden i norr till Helsingborg i söder.

Tillsammans fick deltagarna en intressant dag med varierade föredragningar av duktiga föreläsare. Det planerade tidsschemat hölls föredömligt med hjälp av moderator Willy Silberstein. Det var tilltagna raster för samtal mellan deltagarna och lunch serverades på Särsta Värdshus.

Först på scenen var fastighetschef Mattias Jonsgården och ekonomichef Simon Granit från Knivstabostäder som berättade om sin resa att ta sig över renoveringsberget i dialog med hyresgästerna. Det var en del misstänksamhet från början men till slut var såväl hyresgästföreningen, hyresgästerna som bolaget med på resan. Under sju år kommer alla hyresgäster få något förbättrat enligt en fastlagd plan. Finansieringen är lagd på tio år och allt är transparent och öppet för den som vill se. Därefter bekräftade Lena Jansson Nordin förhandlare från region Aros – Gävle HGF och Agneta Funseth hyresgäst vad bolagets representanter berättat.

Dagen fortsatte med att representanter från KTH, som följer projektet, beskrev en del teoretiska resonemang och hyresgästernas möjligheter att bo kvar. Tomas Lindgren från kommunfastigheter i Knivsta berättade om en samverkansmodell vid upphandlingar vid såväl nybyggnad som vid renovering och ombyggnad. Förbundsordförande för Hyresgästföreningen Sverige, Marie Linder berättade om det stora intresset för inredning men också om renovräkningar.

Jag fick också tillfälle att prata lite med en gammal bekant som engagerat sig i hyresfrågor i Uppsala i många år. Åse Richard som numera finns på Institutet för bostads- och urbanforskning och har intervjuat massor av hyresgäster. Flera föreläsare menade att det behövs statlig aktivitet för att skapa bostäder åt alla och Marie berömde Nooshi och Vänsterpartiet för den sökbara renoveringsmiljard som regeringen efter Vänsterpartiets initiativ fått igenom i riksdagen.

Tack för en bra dag