kommungruppen
voteringsresultat

Sammanfattning av KF den 28 september

Jaya Montell

Här följer en sammanfattning av Kommunfullmäktiges sammanträde den 28 september 2016 med ett fokus på Vänsterpartiets medverkan. Men även lite annat. Detta blev även Jaya Montells sista möte för den här mandatperioden. Jaya som fick gå in som ordinarie ledamot var med och röstade igenom vår och Miljöpartiets motion om lokala mål och riktlinjer för utemiljöer för barn och unga.

INFORMATION OM NORRA STAMBANAN 150 ÅR
Mötet började med en information av Torsten Karlsson om att Norra stambanan, som passerar Knivsta, firar 150 år under året. Intressant för Knivsta var att stationshuset, som nu huserar en pub, är det enda kvarvarande av den modell som användes på flera stationer längs sträckan Stockholm Uppsala, för över 100 år sedan.

KOMMUNALRÅDEN INFORMERAR
Därefter var det dags att låta kommunalråden informera. Klas Bergström informerade om att SUN beslutat om extra sammanträde då ledamöterna fått handlingar om Nydals utbyggnad för sent för att kunna ta beslut. Klas pratade vidare om att Knivsta, för andra året i rad, sjunker i Svenskt Näringslivs ranking och möten med Knivstas företagare planeras för att se vad som kan förbättras. Fyra spår mellan Stockholm och Uppsala och bostäder för nyanlända med uppehållstillstånd fick vi höra om innan Klas avslutade med ekonomin.
Då befolkningsökningen varit större än planerat visar finansförvaltningen ett stort plus medan både Socialnämnden och Samverkansnämnden (IT – frågor) har negativa siffror. Totalt pekar kommunens resultat på plus åtta miljoner vilket är tre miljoner bättre än budgeterat.

Claes Litsner informerade om sitt besök på Brandkåren Attundas verksamhetsdag, medborgardialoger om Nydal och ny översiktsplan, som kommer ske under hösten. Claes avslutade där kvällen började och berättade om samarbete med Arlandakommunerna, som alla ärr överens om att det behövs fyra spår mellan Stockholm och Uppsala.

INFORMATION FRÅN REVISORERNA
Revisor Bo Fischer berättade om revisorernas senaste rapport som ville undersöka om kommunstyrelsen bedriver ett systematiskt arbete beträffande personalrekrytering och kompetensförsörjning. Rapporten ger i slutet tips på förbättringsområden. Då KS svar kommit sent har inte revisorerna hunnit behandla svaret på sitt senaste möte. Den 11 oktober träffas revisorerna nästa gång och ska då behandla det svar som KS lämnat till KF.
Revisorn Bo Fischer ställer fråga till Björn-Ove Björk (KD) som med bifall av Anders Eskhult (C) fått KS att besluta: att skicka med Sveriges kommunala yrkesrevisorers rekommendationer för en god kommunal revisors- och revisionssed till fullmäktige som information.
Då ordförande Kenneth Gunnar inte lät Björn-Ove svara på frågan, då detta var ett informationsärende, får revisionen vänta på Björn – Oves syfte med yrkandet.

LEDAMÖTERS FRÅGOR
Christer Johansson (V)
Den första frågan handlade om bildande av naturreservat där Björn-Ove Björk (KD) fick fråga varför han återremitterat Vänsterpartiets och Miljöpartiets motion om att göra Gredelby hagar och Trunsta träsk till naturreservat.
Björn-Ove svarade att han saknade relevant information samtidigt som han erkände att han inte läst allt i Mål och budget. Avsikten var inte att förhala och förskjuta utan Björn-Ove tycker att det är viktigt att inrätta nämnda naturreservat.

Anders Grönvall (S) och Lennart Lundberg (KNU)
De övriga två frågorna ställdes av Anders Grönvall (S) som debatterade med Klas Bergström (M) om Klimatklivet och Lennart Lundberg (KNU) frågade Klas Bergström om personalutskottets aktivitet under resten av mandatperioden.
Båda svaren kan anses som något svävande.

TVÅ MEDBORGARFÖRSLAG FRÅN ALF DICKMARK
Det första beslutsärendena handlade om svar på medborgarförslag från Alf Dickmark om att ”Inrätta offentliga medborgarmöten” och ”Utred kommunens hantering av markanvisningar”

Förslagsställaren Alf Dickmark inledde med ett anförande i vilket han efterlyste en helhet och medborgardialog i samhällsbygget av kommunen.
Vänsterpartiet anser att förslaget om inrättande av medborgarmöten är en viktig angelägenhet. Men vi kan inte ställa oss bakom det här förslaget då det, som vi ser det, inte fungerar med den detaljnivå som beskrivs.
När det gäller markanvisningar finns nu riktlinjer som tagits fram på Kvartettens initiativ. Dessa fanns inte när medborgarförslaget skrevs. Därmed anser vi att vi nu fortsätter framåt och jobbar med alla fyra alternativ som anvisningarna ger utrymme till.
Vänsterpartiet ställer sig bakom KS förslag som innebär avslag på båda medborgarförslagen.
Genom ett olyckligt missförstånd fick inte Alf Dickmark möjlighet att inleda den andra debatten om det andra förslaget. Vänsterpartiet beklagar det och Alf publicerade sitt anförande på sociala media.

MÅL OCH RIKTLINJER FÖR UTEMILJÖER FÖR BARN OCH UNGA
Förslaget från en oenig Kommunstyrelse var att anse motionen besvarad och hänvisar till den ännu inte antagna Grönstrukturplanen.
Debatt om vikten av utemiljöer för barn och unga fördes i vilken alliansen genom (M) och (C) hänvisar till Boverkets anvisningar och nämnda Grönstrukturplan. Vänsterpartiet och Miljöpartiet tycker inte att det räcker utan vill att det ska tas fram lokala riktlinjer för Knivsta kommun för barns och ungas utemiljöer. Socialdemokraterna genom Anders Grönvall ifrågasatte KS förslag om besvarande av motionen med hänvisning till den Grönstrukturplan som ännu inte finns.
Det hela gick till slut till votering där motionen fick 16 röster och KS förslag fick 15.

WEBBSÄNDNING AV KS SAMMANTRÄDEN
Vänsterpartiet ställde sig bakom KnivstaNU:s motion som ville att Kommunstyrelsen skulle utreda möjligheterna att webbsända kommunstyrelsens möten. En majoritet av fullmäktige hade en annan uppfattning och vi reserverade oss mot KF:s beslut.

VALÄRENDEN
Rekordmånga uppdrag fick nya namn då tio entlediganden beviljades under mötet och nya partiföreträdare valdes in. Från Vänsterpartiets sida lämnar Jaya Montell sin ersättarplats i KF och vi hoppas naturligtvis att hon kommer tillbaka efter nästa val.

ANMÄLNINGAR AV MOTIONER OCH INTERPELLATIONER
Mötet avslutades med anmälningar av tre motioner och två interpellationer:
Motion med förslag om åtgärder för att förbättra integrationsarbetet (KD)
Motion om att förstärka arbetet med Miljö- och hållbarhetsfrågor i Knivsta kommun (MP)
Motion om Moderna cykelbanor (S)

Interpellation till Klas Bergström om Planprogram för Nydal (KNU)
Interpellation till Björn-Ove Björk om åtgärder för elevers resultat (KNU)

Sammanfattat av
gruppledare