Ulla Andersson

Mer jämlikhet med Vänsterpartiet i budgetarbetet

Ulla och Christer
Ulla Andersson och Christer Johansson i mars 2014

Vänsterpartiet har i förhandlingar med regeringen fått igenom en rad jämlikhetsreformer. Det handlar om höjt flerbarnstillägg, bättre villkor för långtidssjuka, höjt underhållsstöd för äldre barn och mycket annat. Så tar vi steg mot en ekonomisk politik som är till för alla, inte bara de rikaste.

– Under många år har de rikaste i samhället dragit ifrån de andra. Ensamstående föräldrar, långtidssjuka och äldre har samtidigt haft det tufft ekonomiskt. Nu satsar vi 1,6 miljarder på jämlikhetsreformer för att lyfta de som har fått stå tillbaka, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

– Kvinnor är överrepresenterade bland låginkomsttagare och män bland höginkomsttagare. Ensamstående föräldrar är i högre grad kvinnor och samma sak gäller långvarigt sjuka. Därför är en politik för ekonomisk jämlikhet också en feministisk politik. Våra reformer lyfter kvinnors ekonomiska situation och ger dem mer makt över sina egna liv, säger Ulla Andersson.

Nu presenteras sju jämlikhetsreformer som Vänsterpartiet har fått igenom i den kommande budgetpropositionen. De flesta träder i kraft redan nästa år. När satsningen år 2018 är fullt utbyggd innebär den 1,6 miljarder kronor för ökad jämlikhet.

• Höjt underhållsstöd för äldre barn 250 mnkr 2018 och 230 mnkr/år från 2019
  • Höjt flerbarnstillägg för tredje barnet 300 mnkr/år från 2017
  • Höjda inkomstgränser i bostadsbidraget för barnfamiljer 150 mnkr/år från 2017
  • Höjd garantiersättning i sjuk- och aktivitetsersättningen 154 mnkr 2017 och 314 mnkr/år från 2018