Christer och Malin på KF

Sommarhälsning från ett soligt Knivsta

Jonas i Almedalen

En hälsning mitt i den svenska sommaren som visar sig från sin bästa sida.

Även om mycket av den svenska politiken har semester händer det saker på det internationella planet. Många otäcka händelser som visar att vi lever i en omvärld som påverkar även oss Knivstabor. Frankrike, Turkiet, USA och Storbritannien är alla länder som på kort tid haft omvälvande händelser som påverkar våra semesterplaner. Mindre dramatiskt på kort sikt är kanske Storbritanniens val att lämna EU, även om det på lite längre sikt ställer frågor om hela unionens framtid.

I många av Almedalstalen fick vi höra om behov av svenska värderingar och hårdare tag. Genomgående handlade det om en tuffare vardag för redan utsatta och om man inte orkade uppfylla kraven hotades med indragna bidrag eller utvisning ur landet. Sista talare under Almedalsveckan var Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt som inledde med att välkomna publiken som världsmedborgare. Jonas fortsatte med behovet av att vi ibland behöver hjälpa varandra och att vi tillsammans skapar vår gemensam välfärd som vi vill ska finnas där, när vi kan komma att behöva den.

Vidare pratade Jonas om flera viktiga reformer som Vänsterpartiet fått igenom i budgetförhandlingarna med regeringen. Bland annat satsningen på ett rikare sommarlov för alla barn och ungdomar. Resultatet ser vi även i Knivsta denna sommar. Ulla Andersson pratade om behovet av att stoppa skattesmitare och låta de rikaste i Sverige bidra mer till vår gemensamma välfärd. Ung Vänsters ordförande Hanna Cederin valde att kritisera beslutet om den tuffaste invandringspolitiken i hela Europa som nu trätt i kraft och hur redan svaga grupper nu ställs mot varandra. Hannas svar på den nya politiken är ett löfte om gemensam rörelse, rörelse för en annan och bättre framtid.

Knivstapolitiken avslutades innan sommaren med ett beslut i kommunfullmäktige om Mål och budget för 2017. Några dagar innan mötet skapades ett blocköverskridande förslag som Vänsterpartiet valde att ställa sig utanför. Det förslag som vi röstade på innehöll mer förebyggande verksamhet för såväl unga som äldre Knivstabor. Vårt förslag innehöll även mer medel till skolan och finansierades med en mindre skattehöjning. Gamla debatter om Mojjen, idrotts- och fritidsanläggningar och höga hus i Knivsta fortsatte under våren. Nytt var däremot förslaget, att helt mot gällande översiktsplan, ansöka om att få bygga upp till 200 villor i Lagga. Samtliga frågor kommer att fortsätta diskuteras under hösten tillsammans med de mål som KF fattat beslut om i Mål och budget 2016. En budget där flera av Vänsterpartiets vallöften finns med. Medborgarinflytande, sommarjobb, fritidsverksamhet, kollektivtrafik och hyresrätter tillsammans med tillgång till parker och grönområden är några av områdena där det finns Vänstermål att uppfylla.

Avslutningsvis gläds vi med alla barn som fått en efterlängtad lekplats vid Tärnans förskola. Under 2017 kommer det att bli fler förbättringar av utemiljöer vid kommunens skolor och förskolor. Detta tack vare ännu en av Vänsterpartiets lyckade förhandlingar med regeringen.

Fortsatt skön sommar hälsar