insändare

Skydda naturmiljön vid Margaretahemmet

Margaretahemmet 1930

Debattinlägg i Knivstabygden den 20 april 2016

Upphävt strandskydd, bristfälliga trafiklösningar och radikala ingrepp i ett område med stora naturvärden är några konsekvenser av det alliansledda förslag som är på väg fram angående utbyggnad vid Margaretahemmet.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet ställer sig bakom en utveckling av Margaretahemmet då det kan medföra att fler ges tillfälle att njuta, bo och verka i denna vackra miljö. En varsam utveckling kan ge de ekonomiska förutsättningarna och värna områdets höga natur- och kulturmiljövärden för framtiden. Genom en ny plan kan även skolan få nya lokaler, vilket är viktigt.

Men nuvarande plan är kontroversiell, med förslag på att upphäva strandskydd inom ett strategiskt viktigt område för Knivsta tätort och radikala ingrepp i ett område med stora skyddsvärden. Att utan kompletta underlag välja att skicka vidare ärendet innebär, bland annat, att nämnden inte öppet kunnat diskutera hanteringen av inkomna synpunkter, som i detta fall var många och relevanta.

Att inte ta till sig, besvara och använda sig av synpunkter från invånare, föreningar och partier är något nytt inom politiken. Nu möts sådana med arrogans eller tystnad. I det aktuella fallet har (MP) yrkat på återremiss för att handlingar saknades medan (V), med ersättarplats, lämnat särskilt yttrande. Att sedan behöva höra att inget parti motsatte sig hanteringen känns inte sanningsenligt. Det klimatet är något som våra två partier upplever som tråkigt och hoppas vi kan lämna bakom oss i den framtida debatten.

Om huvudsyftet med planen är att skolan ska få fler lokaler och detta brådskar, bör det vara möjligt att minska planen för att tillåta en smidigare process. Vi vill behålla strandskyddet, värna trafiksäkerheten för barnen och vi önskar en god demokratisk process där hantering av sakägares och andras kommentarer öppet diskuteras innan beslut fattas.

Kerstin Umegård (MP), gruppledare                                                      Christer Johansson (V), gruppledare