motioner
Vi tar fajten

Avveckla anställningsformen Allmän visstid

Christer och Jonas

Motion som anmäls på kommunfullmäktige den 24 september.

Vänsterpartiet arbetar för att Knivsta kommun som offentlig arbetsgivare ska vara ett föredöme på arbetsmarknaden. Vi ska arbeta för att de som arbetar för kommunen ska ha goda arbetsvillkor och trygga anställningar. Det skapar de bästa förutsättningarna för nöjda medarbetare och långsiktig kompetens i kommunens alla verksamheter.

Vänsterpartiet föreslår därför att kommunen inte ska använda sig av anställningsformen allmän visstid i framtiden samt att de 80 anställda som idag finns i denna anställningsform övergår till andra och tryggare anställningar.

Vi vet vilka konsekvenser otrygga jobb får för människor liv. Det gör bland annat att man vare sig kan få ett hyreskontrakt eller ett banklån för att köpa bostad. Otryggheten innebär oro och stress. Unga vuxna som fastnar i visstiderna får svårt att planera sitt liv och bilda familj.

Inom Knivstas skol- och förskoleverksamhet jobbar i dag de flesta av de 80 medarbetare som har allmän visstid. Viktiga jobb med våra barn och unga som utförs av framför allt kvinnor.

Otrygga jobb gör att de som jobbar ofta blir mer utlämnade till arbetsgivaren. När man inte vet om man får vara kvar blir det svårare att säga ifrån när arbetsbördan är orimlig eller om man behandlas dåligt. Otrygga jobb gör också facklig organisering svårare, vilket i förlängningen drabbar breda grupper arbetstagare.

Vänsterpartiet anser att tidsbegränsade anställningar i många fall kan behövas, till exempel vid vikariat eller säsongsanställningar. Men vi tycker att det ska finnas objektiva skäl för dem. Därför vill vi avskaffa anställningsformen allmän visstid.

Vänsterpartiet yrkar:

• att Knivsta kommun ej ska använda anställningsformen Allmän visstid vid anställning av personal
  • att nuvarande personal som är anställda med Allmän visstid ska erbjudas andra tryggare anställningsformer.

Christer Johansson (V)
gruppledare